Ministeriele verantwoordelijkheid

Hein Westerouen van Meeteren heinwvm at PALM.A2000.NL
Tue Feb 9 17:26:36 CET 1999

Andor Admiraal wrote:

> Dus als de vorige minister iets verkeerd heeft gedaan, moet de huidige
> minister daarvoor opstappen?

Preciezer geformuleerd: als DE Minister van Verkeer en Waterstaat, nog even
afgezien van de vraag wie het ambt invult, iets dermate fouts heeft gedaan dat
aftreden onvermijdelijk is geworden (en dat kan alleen in samenspel met de Tweede
Kamer of op eigen initiatief), dan zie ik het als reeële mogelijkheid dat een
minister aftreedt wegens blunders van de voorganger.

> Wat bereik je daar in godsnaam mee? Bovendien
> is het in tegenspraak met wat je eerder zei. Immers, als Maij of Jorritsma
> nu moet terugtreden gaat het wel degelijk om de persoon, zij
> vertegenwoordigen immers het instituut niet meer.

Los van de parlementair-democratische ministeriële verantwoordelijkheid is er ook
nog steeds de persoonlijke (en  de strafrechtelijke) verantwoordelijkheid.
Wanneer Jorritsma nu vindt dat ze het in de vorige kabinetsperiode zeer fout
heeft gedaan, is het denkbaar dat ze daar consequenties aan verbindt. Een
staatsrechtelijke verplichting heeft ze  niet.

> De pavlovreactie waar ik mij aan ergerde: iets mis ->
> koppen rollen vind ik bijzonder simplistisch. Het is een illusie dat als
> elke politicus zich nou maar terugtrekt waar iets mis is alles vanzelf goed
> gaat. Ik geloof er niets van.

Ik ook niet, maar het opstappen kan het begin zijn van een reinigingsproces. De
minister is een voorbeeld-figuur. Wanneer hij of zij blijft zitten ongeacht de
zwaarte van gemaakte fouten binnen zijn/haar departementale invloedssfeer, dan
creëert de minister een cultuur van geen verantwoordelijkheid nemen. Slecht
voorbeeld doet dan slecht volgen. Als een minister opstapt met een heldere
motivatie, dan creëert hij of zij een situatie voor een opvolger waarin
doortastende maatregelen genomen kunnen worden...

Maar we herhalen misschien wel onze argumenten, dus we kijken geboeid naar het
schouwspel de komende weken, okee?

verse groenten,