Bijlmer - ministeriele verantwoordelijkheid

Rik Jungmann rik.jungmann at WXS.NL
Tue Feb 9 01:15:21 CET 1999

mdoornik at dds.nl schreef:

>Het is te belachelijk voor woorden dat een minister moet
>aftreden, omdat ambtenaren informatie verzwijgen, terwijl ze
>tijdens een persconferentie naast de minister zitten. Op
>deze manier krijgt de vierde macht wel heel veel macht.

Toch is zij politiek verantwoordelijk.
Zoals Voorhoeve dat was voor Screbrenica, Sorgdrager voor de puinhoop op het
OM, Braks voor de vis, Brokx, Linschoten, Hirsch Balin, van Tijn, etc., etc.
In al die gevallen hebben ze niet zelf opzettelijk fouten gemaakt, maar
gebeurden er dingen waarvoor zij nu eenmaal qualitate qua verantwoordelijk
voor waren. Als je dat niet wilt, dan moet je geen minister of
staatsecretaris, maar ambtenaar worden.

Aan Ouwerkerk kun je zien dat je politieke verantwoordelijkheid nemen
louterend werkt en als je het om de goede redenen doet schaadt het je niet.
Integendeel, je kunt met opgeheven hoofd terugkeren in de arena.

Zo zit het stelsel in elkaar en dat is maar goed ook.
Als een minister zijn/haar ambtenaren niet in de hand heeft en onvoldoende
autoriteit heeft om loyaliteit af te dwingen, juist dan krijgt de vierde
macht teveel macht.
Als ministers kunnen blijven zitten, ongeacht wat hun ambtenaren uitspoken,
dan is er iets fundamenteel mis met de politieke/ministeriele
verantwoordelijkheid.

>Als dit de werkelijkheid wordt, heb ik een voorstel: laat
>(onder)ministers na verkiezingen zelf hun medewerkers
>benoemen.

Dat gebeurt ook in toenemende mate. Net als in de VS.
.