Bijlmer - ministeriele verantwoordelijkheid

Arjen de Wolff a.wolff at DIRECT.A2000.NL
Tue Feb 9 00:41:48 CET 1999

Beste Eric,

Ik heb nergens beweerd dat er voor ambtenaren geen enkel gevolg kan voortvloeien uit
falend optreden, in welke zin dan ook. Maar de ministeriele verantwoordelijkheid mag
daarbij niet uit het oog worden verloren. En dat is wat er nu gebeurt. Tegen
ambtenaren kan disciplinair worden opgetreden. Maar daarbij geldt een
arbeidsrechtelijke toets. De inroeping van de ministeriele verantwoordelijkheid
geschiedt op de basis van een - veel ruimere - politieke toets.

Het dreigt in dit land gewoonte te worden om het begrip ministeriele
verantwoordelijkheid te verwarren met het begrip persoonlijke verwijtbaarheid: Een
bewindspersoon hoeft alleen dan af te treden, als hem persoonlijk falen verweten kan
worden.

Mijn stelling is dat juist die vernauwing ertoe leidt dat ambtenaren zich niet
langer geroepen zullen voelen om hun bewindspersoon te informeren. Waarom zouden ze,
als zijzelf rechtstreeks aanspreekbaar blijken op falen, dat niet altijd ook in
arbeidsrechtelijke zin verwijtbaar handelen is?
Ziedaar: een democratisch gat is geboren. Na de IRT nu de RLD.

Waren wij er juist niet om dat democratisch gat te dichten?

Groet,
Arjen de Wolff.