Liberale Internationale

Wilfried Derksen w.derksen at D66.NL
Mon Feb 8 21:18:49 CET 1999

Beste lijsters, mede-democraten,

Uit de eerste reacties in deze lijst blijken enige misverstanden over de
Liberale Internationale. Ik wil graag gebruik maken van de mogelijkheid om
nog wat informatie te verstrekken. Ik wijs overigens nog op het voorstel tot
het instellen van een sociaal-liberale coalitie en toetreding tot de LI en
de toelichting daarop zoals die in de Democraat is gepubliceerd.
Informatie over de LI is te vinden op haar website, www.worldlib.org

Iets over de lidpartijen:
- de FPÖ (Freiheitliche Partei Österreichs) is geen lid van de liberale
internationale. Zij heeft zich daar (zeer kort voor het royement) uit
teruggetrokken. Uit Oostenrijk is lid het Liberales Forum, een progressief
liberale partij.
- Er is geen lidpartij uit Frankrijk. De UDF is aangesloten bij de
Internationale Democratische Unie, zeg maar de conservatieve internationale.
- De Liberaal-Democratische Partij uit Japan is net zo min als de Liberale
Partij uit Australië lid van de LI. Beide partijen zijn conservatief en lid
van de IDU,
- De Scandinavische liberale partijen zijn, met uitzondering van de Deense
Venstre (wat overigens "Links" betekent), niet conservatief liberaal. De
Deense Radikale Venstre en de Noorse Venstre staan eerder links dan rechts
van D66 en de Zweedse Folkpartiet heeft een decennia-oude traditie van
sociaal-liberaal gedachtengoed. De Zweedse econoom (en ik dacht
Nobelprijswinnaar) Bertil Ohlin is daar de grondlegger van.
- De Russische Jabloko is waarnemer bij de LI. De Russische
Liberaal-Democratische Partij is uitdrukkelijk geen lid.
- Er zijn partijen in de LI waar wij geen verwantschap mee voelen, dat
gevoel delen ook voorstanders van toetreding, maar dat hoeft naar de mening
van het hoofdbestuur geen reden zijn om niet toe te treden, omdat het
merendeel van onze partners in Europa en (sporadisch)daarbuiten wel
aangesloten zijn en er op dit moment geen alternatief voor de LI bestaat.
- Er bestaan verschillende landen met twee of meer leden in de LI. Vaak zijn
dat een links- en een rechts-liberale partij. Bijvoorbeeld: Denemarken,
Hongarije, Israël. In deze drie landen horen de beide partijen tot
verschillende kampen, de ene in de regering, de ander in de oppositie.

Betekent de toetreding tot de LI dat wij met partijen daarbuiten geen
contact (zullen) onderhouden. Nee, dat betekent het niet. Op korte termijn
zal ik contact hebben met de Volksunie en ID21, twee centrum-linkse
groeperingen uit Vlaanderen die in een alliantie de Europese verkiezingen
ingaan. Net zoals Det Radikale Venstre dat doet, wil ik contact onderhouden
met de Parti Radical de Gauche uit Frankrijk. Nieuwe partijvorming in landen
als Frankrijk, Italië en Israël zijn de moeite waard om te volgen en waar
mogelijk, wenselijk en haalbaar ligt contact voor de hand.

Pauline van Tets deed de suggestie om Afrikaanse en Aziatische partijen voor
een congres uit te nodigen. Op het voorjaarscongres 1998 waren
vertegenwoordigers van de Democratic Party uit Zuid-Afrika aanwezig.
Contacten met die partij zijn voor ons financierbaar via de Stichting Nieuw
Zuid-Afrika. Met andere Afrikaanse en Aziatische partijen ligt dat anders.
Het onderhouden van contacten met die partijen is voor ons alleen mogelijk
in het verband van een internationale koepel. Met name de Filippijnse en de
Taiwanese lidpartijen zijn voor ons interessant. Ik zie echter (nog) geen
mogelijkheid vertegenwoordigers uit te nodigen.

Het hoofdbestuur is van mening dat het verantwoord is om tot de LI toe te
treden en heeft daar - samen met anderen - het congres van kunnen
overtuigen. Mocht er nog behoefte zijn aan een verdere uiteenzetting dan
hoor ik dat graag. Ik ben graag bereid om van mijn toelichting op het
HB-voorstel op, zoals ik die op het congres uiteen heb gezet, een
samenvatting op deze lijst te zetten.

Wilfried Derksen, secretaris buitenland.

P.S. Er is overigens geen sprake van dat de VVD jaren heeft geprobeerd ons
als lid tegen te houden.
P.S. De mening van minister van Aartsen dat D66 overbodig is, is onzinnig.
D66 is sociaal-liberaal, de VVD niet, D66 is radicaal-democratisch, de VVD
niet, D66 is pro-Europees, de VVD ....., en ga zo maar door. D66 is net zo
min als de Hongaarse Vrije Democraten, het Israëlische Shinui en Radikale
Venstre uit Denemarken overbodig.