liberale internationale

Herman Beun beunherm at IQUIP.NL
Mon Feb 8 14:10:15 CET 1999

Pauline van Tets:

> En dan niet te vergeten de Oostenrijkese liberalen.

Met het Liberales Forum is anders weinig mis hoor!

Ik heb over het besluit om lid te worden van de LI nog wat nagepraat
met Sophie in 't Veld en Steffen Westergård (van det Radikale
Venstre), want ook ik dacht dat de FPÖ nog lid was van de LI (en ik
heb dus tegengestemd). Zij vertelden me echter dat de FPÖ al in het
begin van de jaren negentig geroyeerd is als lid van de LI. Dat was
nog een unieke gebeurtenis omdat zoiets nooit eerder was voorgekomen.
Toch berichte ook Trouw vanmorgen weer (foutief) dat de FPÖ ook lid
is van de LI, dus blijkbaar zijn er meer mensen waar dit misverstand
nog leeft. Het was dan ook een heel goed voorstel van Bertens om de
besluitvorming uit te stellen en eerst eens een degelijke discussie
te voeren.

> Op EU- niveau is er bovendien de Europese Liberale en Democratische
> fractie. Ook een gezelschap van zeer verschillende pluimage.

Klopt. Een terecht argument van Sophie was ook dat als het in één
organisatie zitten met partijen van rechtse signatuur een probleem
is, men zich beter druk kan maken over ons lidmaatschap van de ELDR-
fractie. Daar wordt immers daadwerkelijk politiek bedreven. De LI is
veel meer een globaal netwerk waarin we zelf onze contacten met
gelijkgezinden kunnen leggen (en waarvoor tot op heden geen
alternatief bestaat). Ik vind dat zelf een veel beter argument dan
stellen dat de LI door het feit dat wij lid worden een "ruk naar
links" maakt, want voor een echte ruk is D66 natuurlijk veel te klein.

> NAast de Engelse libdems vind je er de franse UDF -nou ook niet het summum
> van progressief-, maar ook scandinavische liberalen.

De Scandinavische liberalen in de ELDR zijn ook van tweeërlei
signatuur: Het Deense Venstre ("Links") is duidelijk een rechtse
partij, Radikale Venstre is links.

Herman