Het geloof weerlegd

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Fri Dec 31 11:44:29 CET 1999

 Ik, eerder...

 Bo Buma <stractic at euronet.nl> reageerde met...
>Dus een geloof is een axioma welke je gebruikt om je begrippenkader op te
>bouwen maar waarvan je je niet bewust bent ? Dat is kletskoek.

 Natuurlijk is dat kletskoek, dat zeg ik toch ook niet ?

 Een geloof is een begrippenkader, geen axioma, dat is wat ik zeg. Het is
 gebaseerd op axiomata (op metafysica) waarvan de gelovige zich niet bewust
 is. Immers, zou dat wel het geval zijn, dan heeft men door hoe men z'n
 eigen waarheid (het geloof dus) zelf heeft geconstrueerd. (Als iemand van
 z'n geloof afvalt, is dit precies wat er gebeurt).

>Men is zich uitstekend bewust van het feit dat men gelooft en waarin.

 Maar niet in de constructie ervan.

>Theologische disputen gaan regelmatig juist om de basisvraagstukken welke
>volgen uit (soms uittentreure) uitgewerkte geloofsbeginselen. Hele
>schisma's zijn ontstaan omdat men het niet eens kon worden over één van de
>uitgangspunten.

 Dat laatste is precies wat ik bedoel.

>Het begrippenkader van de grote geloofsrichtingen  is zeer zorgvuldig
>opgebouwd. Ze zijn ook voldoende consistent, waardoor grote groepen er mee
>kunnen werken en hun bestaan op kunnen bouwen.

 Het eerste is dus wat ik zeg. Of ze voldoende consistent zijn, waag ik
 te betwijfelen. Nogal wat gelovigen hebben volstrekt incoherente denkbeel-
 den.

 Ik, eerder,
>Hmm... Als je ergens 'niet bij kunt', dan kan je dat toch ook accepteren ?
>Zingeving is niet zelden een vreselijke valkuil; ook hier geldt als alter-
>natief dat men kan accepteren dat de dingen geen zin (d.w.z.: geen bedoe-
>ling) hebben. Zoiets kan tamelijk bevrijdend werken;

 Bo:
>Zingevingsvragen zijn één van de meeste universele vragen welke de mensheid
>bezig houden. Je kunt natuurlijk stellen dat als je de vraag weigert te
>stellen je verlost bent van de last van de vraag. Dit zal zeker bevrijdend
>werken.

 Als je de valkuil ziet en zorgt er niet in te vallen, heeft dat niets te
 maken met weigeren erin te vallen. Iets nalaten is geen vorm van iets doen,
 net zoals ongeloof geen vorm zij van geloof. Het is juist het tegenover-
 gestelde daarvan. Velen zijn daar echter zo bang voor dat ze zich iets
 dergelijks niet eens durven voorstellen - en bouwen die reactie zeer
 kunstig in hun waardensysteem in. (Atheisten gaan naar de hel en dat soort
 dingen... maar atheisten geloven niet in de hel.)

>Net zoals je de vraag kunt beantwoorden met het aannemen van een
>geloof , waarvan ik gehoord heb dat dit ook een verlossing is en uiterst
>bevrijdend werkt !

 Geloof is per definitie bindend, niet bevrijdend. Het kan tot het geloof
 behoren zoiets anders te ervaren (hetgeen weer aantoont dat het bindend
 zij), maar daarmee is het natuurlijk niet zo. Het is louter schijn.

 Iemand is pas echt vrij als er niets meer voor nodig is om dat te berei-
 ken. Zolang men er nog moeite voor moet doen, is men niet echt vrij, heeft
 men geen flauwe notie van het begrip en weet men niets van hetgene waarna
 men op zoek is. Wie zoiets ook nog eens ontkent, maakt het zich wel heel
 erg moeilijk...   :-)

 Bo zegt echter:
>Wie deze begrippenkaders en gedragingen terzijde schuift omdat hij het met
>de beantwoording van de vragen niet eens is, of omdat hij de vraag überhaupt
>afwijst, mist de aansluiting met de realiteit. En daarmee de mogelijkheid om
>hiervan deel uit te maken, laat staan te begrijpen of te beïnvloeden.
>Laten we eens aannemen dat je gelooft dat je niets gelooft. Realiteit is dat
>al die andere mensen wél iets geloven. Je doet er beter aan dit te
>onderkennen en te begrijpen.

 Zie m'n laatste opmerking.

>Het ontkennen of mensen het recht ontnemen iets te geloven leidt nergens
>toe. Een realist zoals jij moet dat toch makkelijk kunnen zien.

Inderdaad. Nu zijn we het weer eens.

Prettige jaarwisseling. Ik ga nu oliebollen bakken.

Marc Fluks