De liberale volgende eeuw

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Fri Dec 31 09:49:55 CET 1999

Beste lijsters,

Op de rand van het milennium zou ik nog een voorspelling willen doen
over de volgende eeuw.

Het zou mij niet verbazen als in de Westerse wereld het liberale
uitgangspunt van 'totale vrijheid van handelen voor het individu,
behalve als je een ander schaadt' in de volgende eeuw niet meer voor
de politiek van belang zal zijn, maar door de rechter zal worden
getoetst. Dit omdat iedereen zijn eigen individuele waarheid heeft
en die individuele waarheid in onze pluriforme liberale samenleving
steeds meer zal worden gerespecteerd, en terecht.

Via de rechter zouden de volgende zaken dan wel eens kunnen worden
afgedwongen:
- Legaliseren van drugsgebruik en handel.
- Afschaffen van accijnzen op roken.
- Rookverbod in openbare ruimtes inclusief cafes en D66-congressen.
- Legaliseren van ethanasie en zelfmoord.
- etc.

Ik wens iedereen een gezond, gelukkig en vrijzinnige volgende eeuw,

Groeten,
Mark.

Atheist met het bovenstaand geloof.

--