Het geloof weerlegd

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Thu Dec 30 23:32:44 CET 1999

 Bo Buma <stractic at euronet.nl>:
>Reageer eens op wat ik, en enkele anderen,  al een paar keer neer hebben
>gelegd, bijvoorbeeld:  dat we allemaal uitgaan van dingen welke niet bewezen
>kunnen worden, of, als je je daar er ongelukkig bij voelt, leg dan eens uit
>waarom een axioma anders is dan een uitgangspunt in een geloof.

 Axiomata (bijv. definities) zijn onbeargumenteerbare begrippen die nodig
 zijn teneinde het een of andere begrippenkader op te bouwen. Dat wil niet
 zeggen dat ze juist behoeven te zijn. Wie ze hanteert, weet zulks als geen
 ander. Men kan uitgaan van wat men maar wil.

 Een uitgangspunt in een geloof is uiteraard ook een axioma maar wie het
 hanteert, realiseert zich dat niet, anders zou de mystiek weg zijn.
 Daarvoor is het nu juist een geloof.

 Wat ik regelmatig in tal van discussies op deze lijst doe, is dat ik laat
 zien wat aan welke overtuiging ten grondslag ligt (een beetje analyse op
 z'n tijd is altijd wel aardig). Dat het niet zozeer gaat om waar men op
 uitkomt maar waar men vanuit gaat. Dat geeft al aan dat de eerste aanpak
 hierboven de mijne is en niet de tweede.
 Ik kan dan ook niet zeggen dat er ook maar iets is waaraan ik geloof hecht
 (als kind ooit in Sinterklaas maar verder wist ik het niet te brengen) en
 ik realiseer mij terdege dat wat ik aanneem niet noodzakelijkerwijs juist
 behoeft te zijn. Integendeel: ik ben theoreticus - het meeste dat ik doe
 (vrijwel alles is wiskunde), is volslagen onzin en verdwijnt de prullenbak
 in.

>Ik vertrouw er overigens op dat jij niet weer je "ironische " spelletjes
>aan het spelen bent, daarvoor heb ik teveel respect vor jou , zoals voor
>anderen.

 Eigen aan de ironie is natuurlijk dat men wel degelijk iets zegt maar dat
 niet iedereen het doorziet. Als je iemands uitspraken over een aantal
 onderwerpen naast elkaar zet, dan wordt zoiets steeds gemakkelijker. Veel
 van wat ik zeg, druist bijv. tegen de politieke correctheid in. Ik heb
 daar dan ook vreselijk de pest aan: vroeger moest iedereen zo nodig 'pro-
 gressief' zijn en nu weer 'politiek correct' - vroeger beijverde men zich
 voor wat er niet was en nu wil men datgene behouden dat er nooit geweest
 is...

 Als realist heb ik zoiets natuurlijk door en ik mag er graag de draak mee
 steken.

 Marc Fluks