Het geloof weerlegd

B.Buma stractic at EURONET.NL
Thu Dec 30 19:13:29 CET 1999

>  Hmm... Als je ergens 'niet bij kunt', dan kan je dat toch ook accepteren
?
>  Zingeving is niet zelden een vreselijke valkuil; ook hier geldt als
alter-
>  natief dat men kan accepteren dat de dingen geen zin (d.w.z.: geen bedoe-
>  ling) hebben. Zoiets kan tamelijk bevrijdend werken; zie de TV-serie van
>  Wim Kayzer, de intervieuws met Weinberg en Gould.

Kun jij bij het begrip oneindigheid ?
Of is dat voor jou nog steeds de plek waar twee evenwijdige lijnen elkaar
snijden?

>  Dat is dus de valkuil van het humanisme.

Niet poneren, uitleggen, deel je gedachten eens, in plaats van die van een
ander neer te halen.
Reageer eens op wat ik, en enkele anderen,  al een paar keer neer hebben
gelegd, bijvoorbeeld:  dat we allemaal uitgaan van dingen welke niet bewezen
kunnen worden, of, als je je daar er ongelukkig bij voelt, leg dan eens uit
waarom een axioma anders is dan een uitgangspunt in een geloof.

Met betrekking o Plato en Aristioteles en ongetwijfeld vele anderen je kunt
er kritiek op hebben, je kunt tot andere inzichten komen, zeggen dat je er
niets van moet hebben maakt communicatie met andere mensen erg lastig.
Ik vertrouw er overigens op dat jij niet weer je "ironische " spelletjes aan
het spelen bent, daarvoor heb ik teveel respect vor jou , zoals voor
anderen.

Met vriendelijke groet,

Bo Buma