Het geloof weerlegd

Dr. Marc-Alexander Fluks fluks at NODE12AF7.A2000.NL
Thu Dec 30 16:58:59 CET 1999

 Remko de Knikker <Remko.deKnikker at nl.origin-it.com> overvalt me wat met,
>Dr. Flux (taal leeft, maar dit terzijde) moet de lijn van kennis van PLato
>misschien een keer bestuderen.
 (...)
>Ik probeer zelf altijd alles psychologistisch te begrijpen, wat
>dat betreft is Jung's 'psychologische typen' ook een aanrader voor dr. Flux.

 Hoe kom ik hier nu weer in verzeild ? Ik vermoed dat ik word verward met
 een andere Mar(c/k)...

 Van Plato (nog erger: Aristoteles) moet ik overigens niets hebben, Popper
 kan ik daarentegen weer wel waarderen. Uiteraard vind ik meneer Jung een
 verwarde engerd.

 Bo Buma <stractic at euronet.nl>:
>Geloven is erkennen dat er dingen zijn waar je niet bij kunt. Welke je moet
>aannemen omdat anders de werkelijkheid geen zin heeft.

 Hmm... Als je ergens 'niet bij kunt', dan kan je dat toch ook accepteren ?
 Zingeving is niet zelden een vreselijke valkuil; ook hier geldt als alter-
 natief dat men kan accepteren dat de dingen geen zin (d.w.z.: geen bedoe-
 ling) hebben. Zoiets kan tamelijk bevrijdend werken; zie de TV-serie van
 Wim Kayzer, de intervieuws met Weinberg en Gould.

>Ik snap dat je niet gelooft dat er een god (of God) is, maar waar geloof je
>dan wél in.

 Dat is dus de valkuil van het humanisme.

 Marc Fluks