brief aan god

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Thu Dec 23 10:14:31 CET 1999

Dit zal wel wat olie op het vuur kunnen gooien, want de discussie ontaardt
in genuanceerde stellingen en wederzijds begrip:

4 brieven aan god, neo-evangelisten, waaronder de voorzitter van de ANWB, in
een interview herhaalt deze dat hij ervan overtuigd is dat mensen die niet
in god geloven (stoere jongens en meisjes, noemt hij deze  mensen)
armetierige levens hebben, die niet gelukkig zijn en alleen maar doen alsof.
Heb ik trouwens vaker gehoord van enkele gelovigen, dat we dan toch wel iets
MOETEN missen in het leven. Geen gebrek aan idealen van mijn kant in ieder
geval, maar goed.

Ander olie: voor moslims zal het over het algemeen toch wat moeilijker zijn
om kerk en staat te scheiden, lijkt me. Hoewel ze natuurlijk onder invloed
staan van de Nederlandse politieke cultuur. Maar onze vriend, zijn naam is
groot, Mohammed, de kaliefen tot hedentendage (ik heb het niet over de
Ataturken), waren onafscheidelijk, zoals de protestantse vorsten in
noord-europa zeg maar, vorst en paus tegelijk, zeg maar als het Britse
staatshoofd, al zal daar niemand meer in geloven lijkt me. Misschien is het
goed te beseffen dat voor veel moslims ook school en geloven niet gescheiden
kunnen worden. Ik heb hen liever op openbare scholen dan islamitische
scholen, hoewel die verzuiling ook goede kanten heeft.

Hmm, het is eigenlijk jammer, dat ik nu direct niets meer weet... of
misschien:

onder invloed van mijn streng katholieke Italiaans-Amerikaanse schoonouders
ben ik de warmte/liefde/familiegevoel enzo, tijdens kerst aan het ontdekken
(altijd je best doen): ik hoop dat iedereen een herbezinnende en
zielsvredige kerst heeft. (als alle andere dagen overigens)