Eindejaarsrestjes

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Thu Dec 23 10:19:51 CET 1999

Beminde gelovigen,

- Tweedracht over de HOV-buslijn door Utrecht: van twee persoonlijke mails
op een voorgaand bericht begrijp ik dat in ieder geval een raadslid van D66
haar portie aan fikkie geeft 'wegens drukke werkzaamheden'. De eerste
opvolger schijnt ook al te aarzelen. Leefbaar Utrecht lacht zich in deze
rot... Dat de Utrechtse afdeling op instigatie van de lokale en regionale
voorzitter geen standpunt innam, vind ik nog steeds getuigen van slappe
knieeen.

- Voor mij mag ieder geloven wat'ie wil, als dat maar niet interfereert met
de dagelijkse activiteiten van openbare instellingen. Dus geen aparte
faciliteiten. Dat is liberaal. Verder heb ik als pragmaticus niks tegen
geloven zolang ik er maar geen last van heb - als anderen er vrede er mee
hebben, het zij zo. In mijn persoonlijk leven sta ik overigens best
tolerant tegenover de culturele kant van religie. Een van mijn geliefde
familieleden en naamgenoot is hervormd dominee, bij een goede vriendin heb
ik menigmaal het suikerfeest gevierd. En tot ergernis van mijn vrouw vind ik
oude kerken, moskeen en tempels vaak mooi. Wat ik eenvoudig eis, zijn
godsdienstvrije sferen: dus geen gesodemieter op school, op het werk,
tijdens democratische sessies e.d. Dit laat onverlet dat je in
cultuurhistorische beschouwingen wel degelijk rekening kunt houden met
religie. Dus wie zich 'weledelgeleerde christenteef' voelt, zal vast net
zo'n leuke kerstdag hebben als ondergetekende.

Ach, zelfs onze kalender is cultuurbepaald. Dus alvast een Goed Nieuwjaar!

Henk Vreekamp, Utrecht