geloven

J.L. Swarte jlswarte at MULTIWEB.NL
Wed Dec 22 19:57:36 CET 1999

Vooral voor Bo Buma
Niks kwaad, blijkbaar spreek ik ook in een beste bui zo sacherijnig. Maar om
het over het onderwerp zelf te hebben. Ja, de overheid is van God gegeven,
zeggen de gelovigen (ik heb overigens niet beweerd dat ik dat ook vind),
lees er Romeinen 13 maar op na. Voor veel gelovigen is het ook nog eens zo
dat een "slechte" overheid wel eens een straf van God zou kunnen zijn omdat
zij zich als groep niet aan Zijn geboden hebben gehouden. Het ging mij er
vooral om dat we niet te badinerend moeten doen over geloven en nog minder
over geloof en samenleving. Het vervelende in dit soort discussies is dat
ongelovige politici zich soms zeer dogmatisch kunnen opstellen. Zij weten
precies hoe het heelal in elkaar zit en iedereen die niet gelooft als zij is
een zak. Nou, ik ben zo vrij daar mijn twijfels over te hebben, ik weet niet
hoe het zit, en volgens mij jullie ook niet.
Joop Swarte