flexibilisering hoogte bijstand/ww

de Knikker, Remko Remko.deKnikker at NL.ORIGIN-IT.COM
Wed Dec 22 19:41:19 CET 1999

Constateren dat een DEEL van de groep mensen die een uitkering krijgen daar
uit zouden kunnen komen, als zij enerzijds geprikkeld worden, anderzijds
geholpen door scholingspersepctieven/kinderopvang (sine qua non) lijkt
nauwelijks op stigmatiseren. Het gaat er ook niet om om geld te besparen
voor de gemeentes, maar om mensen aan het werk te helpen. Hoe meer mensen
werken, hoe meer mensen geholpen kunnen worden die moeite hebben mee te
komen in de maatschappij, die ziek zijn etc.
Dat sociale netwerk dat je laat stikken omdat je geen biertje voor ze koopt,
lijkt me geen verlies.
Ik zie het voorstel een beetje als het verschuiven van de autokosten van
bezit naar gebruik. iemand die niet kan/niet slaagt/moeite doet etc helpen
met extra alternatieven aan de andere kant mensen stimuleren door een
uitkering te gradueren (binnen marges); bovendien de arbeidskant van de
markt ook afhankelijk maken van de vraag naar arbeid. In mindere tijden, bij
gebrek aan arbeidsvraag dus: uitkeringen omhoog.
Ik hoop dat er langzaam iets meer nuance duidelijk wordt, ook voor diegenen
die zich nu al gekort voelen.
Ik snap niet waarom crimineel gedrag (frauderen) hierbij betrokken wordt??
Misschien toch enige paranoia en verkramptheid...?? Evenmin dat dure sporten
en vakanties in verweggiestan lijkt me benevens de kwestie.
het onderzoek van maatwerk lijkt me mijn stelling te ondersteunen, aangezien
ik het al had over de sine ua non voorzieningen: kinderopvang/why not:
aangepaste werkplekken/die 5% onwilligen (op uw cijfers van 100-150 duizend:
1000-1500 mensen)
PS: altijd prettig als mensen meneer zeggen...