serieus - bidden en de reacties

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Dec 22 14:00:30 CET 1999

Ik heb de discussie een "beetje" gevolgd:

Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee dat kinderen die "moeten" bidden daar
de mogelijkheden voor worden gegeven, zeker als er geen moslimschool in
de buurt is. Ik vraag me wel af of het contact met medeleerlingen hier niet
onder leidt. Zijn ze de hele pauze binnen? Weet iemand hier iets meer over.

Ik had op een openbare school ook Godsdienstles. Ik weet niet zeker of dat
verplicht was, maar zo voelde het wel. En hierin ging het voornamelijk over
het christendom. Alleen een jongen bij ons in de klas die Jehova's getuige
was hoefde er niet naartoe.
Als er dus godsdienstles gegeven wordt waarin de nadruk op het christelijk
geloof ligt vind ik het niet raar dat andere "geloven"(?) ook wat ruimte krijgen.

De vraag voor mij is dus eigenlijk of deze groep door het bidden zichzelf
buitensluit. Andere kinderen kunnen ook nog weleens "boos" reageren als
deze kinderen binnen zitten te bidden terwijl de rest van de kinderen buiten in
de regen en sneeuw moet spelen (wij moesten bv altijd in de pauze buiten
zijn, of het moest wel heel erg slecht weer zijn).