Dutchbat en het parlement

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Wed Dec 22 13:46:39 CET 1999

Unclassified
" (Chido Houbraken)" wrote:

> Na het 'seponeren' door het OM van de zaak tegen de Dutchbatters en de
> 'onthullingen' van De Grave denk ik nu:
> 'Zou Rozeluller misschien toch gelijk hebben en wordt het nu misschien toch
> niet heel erg tijd voor een parlementaire enquete?'
> Dus, fractie: pik in, 't is lente (nou ja).
> Of komen bepaalde oud-bewindslieden aan onze zijde dan ook in de problemen?

Het wordt inderdaad hoog tijd voor een parlementaire enquete.
Maar dan moet ook wel duidelijk zijn wat er onderzocht moet
worden. En dat is dan niet de gang van zaken in Srebrenica. Want
wat daar ook gebeurt is, het waren de moslims en de Serviers die
daar oorlog voerden en wij zijn niet verantwoordelijk voor hun
oorlog.
Wat wel aan de orde moet komen:
1 De lichtzinnigheid waarmee regering en parlement Nederlandse
troepen hebben uitgezonden naar een positie die door andere
landen geweigerd is omdat men de risico's te groot vond.
2 Het feit dat de hele top van regering en parlement zich in het
eigen morele gelijk isoleerde en onvoldoende contact had met de
strijdende partijen zodat men hier niet kon inschatten wat er
daar aan de hand was.
3 Gebrek aan contacten van de Nederlandse regering en
legerleiding met de top van de militaire VN missie zodat men
niet doorhad dat er geen miltaire steun zou komen als de
Nederlandse posities bedreigd werden.

In plaats van verder te onderzoeken of soldaat 1ste klasse XYZ
nu wel of niet over een moslim vluchteling heen gereden is wordt
het hoog tijd om de echte verantwoordelijken eens aan te pakken;
dus de premier, de ministers van buitenlandse zaken en defensie,
de generale staf, de ambassadeur bij de VN etc. Daar zijn de
echte fouten gemaakt. De miltairen ter plekke hebben alleen maar
geprobeerd het beste er van te maken en het zelf te overleven.
Dat zou ik ook gedaan hebben.

En als de enquete commissie tijd over heeft zou men ook nog een
onderzoekje kunnen doen naar de geestelijke gezondheid van de
kamerleden die vonden dat de 400 lichtbewapende Nederlandse
militairen zich tegen een zwaar bewapende Servische overmacht
van 3000 man hadden moeten doodvechten.
Nederland is Japan niet , wij hebben geen kamikaze leger. Als je
in een militair hopeloze situatie zit dan beeindig je de de
strijd en probeer je je eigen leven te redden. Dat is wat
Karremans gedaan heeft en gezien het feit dat er na de eerste
Nederlander die door de moslim partij is neergeschoten verder
geen Nederlandse soldaten zijn gedood heeft hij dat goed gedaan.
Als je zelf geen enkel risico loopt en in een centraal verwarmde
bunker met luxe catering zit is het wel erg gemakkelijk om van
een ander te vragen om zich dood te vechten.

Emiel Stolp