serieus - bidden en de reacties

Roland Kroes roland_kroes at HOTMAIL.COM
Wed Dec 22 13:27:57 CET 1999

Interessante draai die er door Fluks aan de discussie gegeven wordt,
maar hij maakt toch een denkfout. Het niet verplichten tot het vol-
gen van lessen op een openbare school is toch iets anders dan het
confronteren met andere levensstijlen (religieus of niet). Volgens
mij is er daarom helemaal geen sprake van een dubbele moraal...

Volgens mij kan iets dergelijks als religieuze beleving en riten of
wat dies meer zij best 'geregeld' worden op scholen. Voorwaarden zijn
wel dat alles duidelijk en openbaar geregeld wordt en dat lessen niet onder
de deelname aan de religieuze activiteiten leiden...

Roland Kroes, Rotterdam

PS: De toiletten als gebedsruimten inrichten, mag dat dan wel van Fluks?
---
Zolang mensen op een school, gebaseerd op confessionele grondslag, niet
verplicht worden tot het volgen van lessen waarin hen wordt bijgebracht
hoeveel vrijer degenen zijn die er geen religie op nahouden, getuigt het van
een dubbele moraal om mensen op openbare scholen te willen confronteren met
de religieuze rituelen van hun medescholieren.

Dit lijkt me een goed argument gelovigen geen speciale rechten te geven op
openbare scholen (ongelovigen hebben die toch ook niet op confessionele
scholen ?).

Bidden doet men maar buiten schooltijd of op het toilet.

Marc Fluks