graag reactie ( en hopen dat onze politici meelezen )

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Tue Dec 21 22:12:04 CET 1999

Twee punten:
a. menselijke voorkeuren: die zijn er en blijven (hoop ik). Te neutraliseren
door een patient goed egelegenheid te geven om een second- en zonodig een
third-opinion te vragen en te krijgen zionder tussenkomst van de eerste
adviseur;
b. een expert-database lijkt me een uitstekend instrument. Lijkt me een goed
idee indien zorgverzekeraars dat met elkaar regelen. Overigens: de
internetadepten zijn wellicht van mening dat die database er al is. Internet
bevat veel info over ziekten ed.

Theo

>Eerst een verbreding: Hetzelfde verschijnsel doet zich overal voor waar de
>belangen van vrager en verlener niet sporen. Denk aan sociale verzekeringen
>en de bijstand.
>
>Dan een verdieping: In de praktijk zitten er in eenzelfde casus enorme
>verschillen tussen de uitvoerders EN tussen van dezelfde uitvoerder
>afhankelijke vragers.
>De ene huisarts zal nooit platische chirurgie op gemeenschapskosten laten
>uitvoeren, de ander probeert dat altijd voor elkaar te krijgen en een derde
>doet het alleen als de patiënte hem/haar aanstaat.
> [...]

Dit bericht is verzonden via de informele D66 discussielijst.