de kwestie Doembo; Erik op oorlogspad

B.Buma stractic at EURONET.NL
Tue Dec 21 02:06:27 CET 1999

Door alle collega-lijsters een veeg te geven probeert Erik zijn gelijk in de
discussie met Hein van Meeteren te halen.

Dat lukt zo niet, want wie zou jou nog gelijk moeten (willen) geven ?

Het aardige is dat je misschien wél een cruciaal punt in juist jouw
discussie met Hein hebt aangeraakt.
Jij vindt dat er behoorlijk wat onnutte discussie wordt gevoerd en dat het
zeker niet leidt tot zinvolle conclusies.
Sommigen delen je mening wel een beetje door  de ene discussie onnut te
noemen en een ander issue aan de orde te stellen. De oproep van Henk Bosch
is er zo één.

En het is waar. Het zijn discussies zonder eind, soms verzandend in details,
vaak uiteindelijk  wegkabbelend door gebrek aan belangstelling of aandacht.
Het leidt nergens toe .
Wie  verwacht op de lijst een structurele discussie leidend tot hele
concrete plannen of uitspraken , wordt blijkbaar teleurgesteld.
-Het is niet mogelijk een agenda voor een discussie op te stellen zonder dat
iemand ermee aan de haal gaat
-Het is vrijwel niet mogelijk een discussie lijn aan te houden
-En het is zeker niet mogelijk om op enig moment harde conclusies te
trekken.
(Lijkt bijna op menige analoge bijeenkomst van D66-ers ; ))

Daarmee is wat Erik betreft de ICT gestuurde zelfbdieningsdemocratie van de
baan.

Maar Erik, misschien lijkt de ICT gestuurde zelfbedieningsdemocratie hier nu
juist wél op.
Want waar staat dat besluiten altijd via een centraal geleide discussie
moeten worden genomen.
En hoeveel van die centraal genomen besluiten worden daadwerkelijk
uitgevoerd en met succes.

Rijden mensen steeds minder vaak en minder ernstig met een slok op omdat de
overheid heeft gezegd dat het niet mag, of omdat steeds meer mensen vinden
dat het niet kan en dat ook zeggen tegen hun omgeving ?
Hoeveel overheidsbesluiten zijn er na al die strak geleide discussies niet
genomen welke of niet bleken te werken, of weer aangepast moesten worden, of
weer teruggenomen, of welke nog steeds bestaan maar waar niemand zich iets
van aantrekt.

Als we radicale democratisering serieus willen nemen, moeten we bereid zijn
er ook radicaler over na te denken.
Als we vinden dat er problemen zijn met de "oude" manier van besturen,
moeten we ons realiseren dat een andere manier er wel eens heel anders uit
zou kunnen zien.
Democratie was een revolutionair beginsel , hoewel we ons dat nu ook niet
voor kunnen stellen.

Deze discussielijst is wat mij betreft een succes.
Omdat ik er niets anders van verwacht dan een uitwisseling van ideeën en
meningen.
Het is voor mij een prima manier om  eens een ander geluid te horen, of om
mezelf eens te dwingen woorden te geven aan een idee of een gevoel dat ik
ergens over heb. En er gebeurt wel degelijk iets mee. Dat kan niet anders.
Al de mensen op deze lijst, die actief meedoen of alleen maar meelezen (wat
jammer is !), hebben naast deze lijst een leven, functies, omgeving, waarin
de ideeën,meningen, informatie weer gebruikt wordt. Het "probleem" is
natuurlijk  dat je er geen controle op hebt. Ze doen er niet mee wat jij
graag zou willen, maar wat ze er zelf mee willen. Maar dat is juist de
bedoeling van vrije ideeënuitwisseling.

Daarmee hebben we nog geen blauwdruk voor een "zelfbedieningsdemocratie";
als zoiets een blauwdruk zou hebben. Waarom ik geloof dat we er naar op weg
zijn is dat naarmate mensen vaker met elkaar communiceren en gemakkelijker
andere ideeën , meningen, oplossingen met elkaar delen, ze gemakkelijker met
elkaar samenleven. En dat is de enige overheidstaak welke ik in een radicale
democratie wil erkennen: mensen helpen makkelijker met elkaar samen te
leven.  ICT ontwikkelingen maken het mogelijk  om steeds meer en met andere
mensen te communiceren. En dat gaat verschil maken, of je wil ofniet.
Ik geloof erin dat als mensen de kans krijgen, ze goede dingen zullen doen
en goede keuzes zullen maken. Niet mijn goed, hún goed. Maar daarmee
verschil ik denk ik niet van mening met andere Democraten.

En laten we vooral de brede discussie van Henk Bosch voeren. Het is alleen
maar ingewikkeld als je het in goede banen wil leiden ; )

Met vriendelijke groet,
Bo Buma