Huurlingen

Mellonius, G.A. g.mellonius at GWA.NL
Mon Dec 20 16:50:30 CET 1999

Volgende bericht met toestemming van Jan Hoekema naar de discussielijst
doorgezonden.

 -----Oorspronkelijk bericht-----
 Van: Hoekema J. [mailto:J.Hoekema at tk.parlement.nl]
 Verzonden: maandag 20 december 1999 10:28
 Aan: 'Glenn.Mellonius at inter.nl.net'
 Onderwerp: RE: Huurlingen

 Ik breek ook maar even in op deze boeiende discussie;NCRV  radio vroeg me
 vorige week ook eea erover,het onderwerp is kennelijk ïn de
lucht",wellicht
 n.a.v.opmerkingen van Cook ? Ik ben zelf wel een voorstander  van sneller
 inzetbare "vredeseenheden"van VN,EU of wat dan ook-voor mijn part ook
 NAVO-maar er moet wel ërgensëen legitimatie en aansturing zijn gewaarborgd.
Anders krijg je een soort goedbedoelde anarchie.Het Afrika-voorbeeld waar
Cook
op doelde is dan wel mooi-steun aan een gewipte president die met behulp van
huurlingen
de wettige macht  terugkrijgt,maar wie beslist wat wettig en legitiem is in
dit soort situaties  ?
In die zin steun ik B.Buma bij zijn punt over het geweldsmonopolie.Het
 is al erg genoeg dat we soms statenanarchie hebben,we moeten niet nog een
 smilitaire anarchie hebben van allerlei clubs/huurlingen,voor wat voor
goede zaak
 ze ook willen opkomen.Dus:versterking VN reactievermogen,sneller troepen
inzetten en
 cludteren,evt de Gurkha"s onder VN vlag,de staande brigade  van van Mierlo
 etc.maar liever geen privatisering van geweld.Jan Hoekema  (reservisten is
 natuurlijk weer een heel ander verhaal,dat past in peacekeeping etc.)