Bidden voor D66

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Mon Dec 20 14:31:16 CET 1999

Geachte mevrouw Lambrechts, en andere sociaal-liberalen,

Even een fris moment tijdens het eindejaars boekhouden. Puntsgewijs:

1. Pluriform openbaar onderwijs: de vraag is die pluriformiteit binnen een
school of binnen het geheel van scholen moet worden grealiseerd. Met
handhaving van het kerstfeest, suikerfeest e.d. lijkt mij de grens bereikt.
Het gaat hier om het onderscheid tussen algemene cultuur en persoonlijke
godsdienstbeleving. Voor het laatste hebben we aparte gebouwen.

2. Of de islam, christendom een stempel drukken op een school zal mij,
afgezien van genoemde feesten, worst wezen. Qua beleving dien je gewoon
grenzen te stellen anders kunnen a-religieuzen nergens meer heen - komen ze
overal fundamentalisten tegen. Deze intolerantie vanuit tolerantie schendt
evenzeer de onderwijsvrijheid. U geeft dat aan met uw verwijzing naar de de
factor omstandigheid dat de toegankelijkkheid van een openbaar school type
wordt belemmerd bij een overmaat aan islam, protestantisme, katholicisme
e.d. U moet dus consequent zijn, het gaat om het liberalisme, en niet alleen
uit opportunisme ('Voorlopig ... eigen beleidsruimte' etc.) de directie van
het Calland Lyceum haar gang laten gaan. Wie de zaak op de juridische spits
zal drijven, zal juist een Grondwetwijziging dichterbij brengen. Zulke
noodgrepen van mandarijnen schieten hun doel voorbij.

3. Wat betreft de Grondwet: genoemde artikelen komen mij nogal ouderwets
voor, stammend uit de Schoolstrijd. Nu het CDA ontmacht is, lijkt mij
herziening van de Grondwet op haar plaats! Het Franse afzijdigheidsbeginsel
lijkt me principieel het beste qua scheiding kerk-staat, een definitieve
afronding. Dat moet sociaal-liberalen, desnoods 'democraten', toch boeien,
lijkt mij. Ik ken geen opiniepeiling naar dit beginsel. D66 zou de discussie
kunnen aankaarten i.p.v. slappe knieen tonen. Onlangs vatte ik het
filosofisch standpunt van pragmatici als James t.a.v. religie samen. Dat
lijkt me een aardig richtsnoer.

Tot slot een ontmoediging richting politicologische techneuten. Enquetes
rond religie e.d. containerbegrippen zijn methodologisch nogal
onbetrouwbaar omdat respondenten vanuit een globale culturele achtergrond
een sociaal wenselijk antwoord te geven. Beter is het om een politieke
stellingname in een ruimere context te 'testen'. Hoe gedragen
fundamentalisten zich eigenlijk thuis?

Kortom, de kern van het openbaar onderwijs is juist dat ouders religievrij
onderwijs kunnen kiezen. Wie marchandeert, propageert weer de Schoolstrijd.
Hypothese is verder dat zulk marchanderen ook de integratie van migranten
vertraagt. Vooralsnog steunt u re-etnisering, nieuwe verzuiling, iets wat
Van Agt en Lubbers propageerden. Gaan we de ere-wraak ook soepeltjes
bekijken?!

Met vriendelijke pragmatiek,

Henk Vreekamp, Utrecht