Vadertje Elzinga

B.Buma stractic at EURONET.NL
Sat Dec 18 11:28:41 CET 1999

Heel af en toe ben ik bij D66 wel eens het spoor bijster;
Willen wij al jaren een gekozen burgemeester
Als we ooit eerder de kans hadden gehad hadden we het ingevoerd
Inmiddels ligt er een redelijk voorstel van de cie Elzinga waarbij er
tenminste voortgang kan worden geboekt (zie verderop)

Hoor ik op eens grote bedenkingen waarvan de twee belangrijkste:
-het is een compromis, halfbakken
-het wordt van boven af opgelegd, er zou een referendum moeten worden
gehouden

De vragen die we ons zouden moeten stellen:
-stel dat het voorstel wordt aangenomen, wordt er dan voortgang geboekt in
de richting die we willen? Dat lijkt mij wel, er wordt in feite met drie
modellen "geoefend". Als het model grote steden aanspreekt, zullen meer
middelgrote gemeentes gestimuleerd worden om het ook te doen . In ieder
geval wordt de kroon benoeming teruggedrongen.
-Als we de volledige brugemeesters benoeming in het regeeraccoord én door
beide kamers hadden kunnen krijgen, hadden we het dán bereikte willen
riskeren door het over te laten aan een nog niet bestaand referendum ?

En daarnaast zij er strategie vragen:
-willen wij echt iets af wijzen wat zo direct raakt aan dingen waarmee we
geidentificeerd worden. "Nu krijgen ze de kans en zij ze weer tegen, d66
weet weer niet wat het wil".
-willen wij al tegenstribbelend accoord gaan en daarmee (weer) een
belangrijk punt niet meer enthousiast kunnen claimen (waddenzee bijv)
-óf willen wij zo'n rapport aangrijpen om belangrijke voortgang te boeken,
ons er sterk voor te maken; waarna we alle mogelijkheden hebben om er een
succes van te maken, en door de decntralisatie van de besluitvorming er deel
successen aan toe te voegen.

vr gr
Bo

Weten we eigenlijk nog waarom we een gekozen burgemeester van belang vonden
?