PV actueel (was re: Doembo Platform 1999-4 de zon breekt door /

William Oosterwijk de.alven at PLANET.NL
Sat Dec 18 11:52:14 CET 1999

Om deze zonnige discussie het welles-nietes niveau te besparen die zou
kunnen ontstaan door de nogal stellige reactie-in-mineur van Emiel Stolp
geef ik hieronder de werkelijke stand van zaken met betrekking tot de
ontwikkelingen in 1998. -de info komt van ECN-

(overgenomen van: http://www.ecn.nl/document/evn98/node56.html )

Nederlands zonnecellen-onderzoek aan de top van de wereld

Op de vierjaarlijkse 'World Conference and Exhibition on Photovoltaic Solar
Energy Conversion' blijkt dat het Nederlandse onderzoek bij de top van de
wereld hoort. Een voorbeeld is het project Helianthos, een
samenwerkingsverband van Akzo Nobel, de Universiteiten van Utrecht, Delft
en Eindhoven en TNO. Het onderzoek is erop gericht de technologie te
ontwikkelen waarmee flexibele dunne film zonnecellen 'aan de rol' gemaakt
kunnen worden. Op termijn zouden de geproduceerde zonnecellen zo goedkoop
gemaakt kunnen worden, dat de opgewekte elektriciteit concurreert met de
huidige stroom uit het net. Akzo Nobel meldt plannen te hebben voor een
pilotfabriek waarin flexibele zonnecellen vanaf de rol worden geproduceerd.
De productiecapaciteit wordt 70 MWp, dit is ongeveer gelijk aan de totale
wereldproductie van zonnecellen in 1995. Als de plannen doorgaan, zal de
productie in 2004 of 2005 van start gaan. Schattingen voor de
wereldproductie in die jaren liggen rond 700 MW. De zonnecellen van Akzo
zijn gemaakt van amorf silicium, die vergeleken met kristallijn silicium
een laag rendement hebben (6 à 7%), maar de kosten zijn veel lager en het
productieproces is goedkoper.

EMIEL STOLP SCHREEF:

> Toch nog maar wat reductionisme om
> iedereen weer met de benen op de grond te krijgen.
>
> Een belangrijk nadeel van Photo Voltaische (PV) systemen is dat
> ze geen energie opbrengen. Produktie van foto-cellen is een duur
> en energievretend proces. Bij de oudere generaties zonnecellen
> was het zo dat de productie van een cel meer energie kostte dan
> die cel in zijn eigen technische levensduur ooit zou opwekken.
> In die situatie brengt een kolengestookte electriciteits
> centrale minder CO2 in de lucht dan een PV-centrale.
> Nog steeds is groene stroom met subsidie duurder dan
> [...]

Ok, laten we het daar maar op houden ; ))

William Oosterwijk
D66 Drenthe