huurlingen

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Fri Dec 17 11:54:14 CET 1999

>Ik heb op deze lijst over defensie in het algemeen en militairen in het
>bijzonder al meer onzin gelezen dan ik ooit had kunnen bevroeden maar die
>van de uitzendbureaus slaat werkelijk alles. Wat denk je dat ze met franc
>tireurs doen in een oorlog?
>Joop Swarte

De laatste 'oorlogen' bekijkend, kun je beter 'franc tireur' zijn dan bv.
Amerikaans GI. Daarnaast begrijp ik niet helemaal wat dat krijgstechnisch
gezien te maken heeft met het inzetten van de huurlingen of het inhuren van
PMC's (Private Military Companies) voor training en advies.
(Huurlingen hebben een slechte naam vanwege plunderingen e.d. en van wege het
feit dat ze vechten voor de meest betalende partij en dus onbetrouwbaar zijn.
Deze problemen spelen al eeuwen maar ook in vroeger tijden had je wel
degelijk 'officiele' professionele huurlingenlegers die alom gewaardeerd
werden om hun krijgsmanschap. De gevangenen van zo'n leger werden naar de dan
geldende algemene maatstaven behandeld en meestal werden de gevangen
huurlingen door een ander leger ook zo behandeld. Deze 'legercommandanten'
eisten dan ook reguliere betaling en niet middels plundering. Het waren dus
professionele krijgslieden, alleen zonder 'herkomst'. Sandline doet exact
hetzelfde, heeft zelfs een eigen beroepscode opgesteld. En we hebben het in
de discussie over inzetten van dit soort huurlegers.).

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.