Het broeikas-fles-experiment

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Fri Dec 17 13:22:50 CET 1999

N.a.v. Paul Doucet, Bo Buma, Marc Fluks,

Ik sluit me volledig aan bij wat Bo Buma over Paul Doucet's reactie schreef.
Het is minimaal "not done" met zo weinig te komen als je zulke grote woorden
gebruikt ("fraudeur").

>Het flessenexperiment is heel geschikt om inzicht te krijgen in het
>broeikaseffect op een planeet met een dampkring van 30 centimeter dik.

Nee.
Broeikas-adepten beargumenteren dat de warmte-vasthoudende eigenschap van de
atmosfeer berust op de chemische samenstelling ervan, i.c. de hoeveelheid
CO2. De dikte van de atmosfeer in het experment is slechts in zovere van
belang dat er voldoende CO2 in moet zitten om tot een meetbaar effect te
komen.  Marc Fluks voorspelde dat dat 10 graden C zou zijn. Zelfs met 1/10
daarvan voldoet het experiment al aan de eis van voldoende ecologische
validiteit.

De dikte van de atmosfeer is WEL van belang voor een experiment voor solaire
opwarming. Het is immers niet op voorhand duidelijk waar, op welke hoogte,
kosmische straling bewolking genereert. Zon-aarde interacties treden op alle
hoogten op, van Noorderlicht op 200 km tot neutrino-detectie in oude
mijnschachten. Waar zich daartussen bewolking vormt o.i.v. kosmische
straling is mede afhankelijk van waar zich de juiste voorwaarden (i.c.
oververzadigde waterdamp) op dat moment voordoen. De ene keer zal dat op
grond-niveau zijn ("adem-wolkjes"), de andere keer op stratosfeer-niveau
("vliegtuigstrepen"), misschien wel op beide niveau's tegelijkertijd.

>Neem
>er dan ook een derde fles bij die eerst vacuum is getrokken; en zie of er
>enig verschil is tussen de drie.

Zinloos.
Overigens, het beste vacuum wat we in een laboratorium kunnen maken, is niet
"leger" dan de atmosfeer op enkele tientallen km's hoogte. Dus, wat zou deze
fles moeten bewijzen ?

Wel zinvol is een derde fles die ontdaan is van alle broeigassen, en waarin
het gewicht van het gasvolume evengroot is als in de andere twee flessen.
Alleen lukt je dat niet in je keuken, vrees ik. Bij een meting waarin fles
#1 en fles #2 namelijk dezelfde temperatuur hebben is het ook mogelijk dat
er in beide flessen al voldoende broeigas zit om alle beschikbare  IR
straling "op te nemen". Het orginele onderzoeksvoorstel van Marc Fluks geeft
dan de broeikas-sceptici gelijk terwijl zij in feite ongelijk hebben. De
derde fles wordt dus gebruikt om de theorie dat het broeikas-effect z'n
maximale waarde al bereikt bij broeigasconcentraties (ver) ONDER het normale
atmosfeerniveau te testen.

MVG
Max Kok