Bidden voor D66

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Thu Dec 16 08:27:00 CET 1999

wolter ates wrote:
> De statistiek is denk ik fout, veruit de meerderheid (90 % ?) van de
> islamiten zijn Soenieten, zachtaardig,
> alleen de aanhangers van Ali (de schoonzoon van Mohammed), wij noemen
> dat de fundamentalisten,
> zijn  de last van de wereld. De vraag voor mij is waarom laten de
> Soenieten zich zo disqualificeren door die paar  Ali aanhangers.?
>
> Wop Ates

As far as I know .... de door Wop Ates genoemde fundamentalistische
Ali-aanhangers (i.c. Alevieten) kunnen algemeen gesproken als
liberaler worden beschouwd dan de Soenieten. Alevieten hebben minder
collectieve regels, en meer individuele verantwoordelijkheid
richting Allah. Ze hebben, in tegenstelling tot de Soenieten, geen
Moskee, hoeven niet 5x per dag te bidden, doen niet mee aan de
huidige Ramadan, etc.
In Turkije worden Alevieten door velen Soenieten niet als
Islamitisch erkend, met excessen als aanslagen door
fundamentalistische Soenieten.
Overigens zijn er ook liberale Soenieten.

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels