Zo komen we er niet (CO2)

Michiel Scheffer mrscheffer at WXS.NL
Mon Dec 13 21:28:15 CET 1999

Lieve jongens en meisjes,

Drie weken geleden doet William Oosterwijk een zeer zinvolle bijdrage
aan het debat over de mogelijkheid van ontkoppeling en sindsdien zitten
we al drie weken in een scholastische discussie over het broeikaseffect.
Ik voel me in Umberto Eco's "De naam van de Roos", kort voor de
zondvloed. We zijn nog geen haar dichter bij een strategie van duurzame
ontwikkeling zoals in een oproep door mij is gedaan aan de lijst, laat
staan dat er enigzins concrete suggesties zijn gekomen. Het enige
zinvolle wat is bijgebleven is de verwijzing naar de uitspraak in het
verkiezingsprogramma 98/02 dat "niet de milieu-normen die voor de
economie het beste uitkomen, moeten gelden, maar de normen die voor het
milieu noodzakelijk zijn". Ook de groei van 3% die als "sociaal"
ambitieniveau in het VP stond was door milieunormen geclausuleerd.

Aangezien ik voor 2002 wederom (mede)verantwoordelijk ben voor een
verkiezingsprogramma poneer ik een aantal aannames voor het beleid dat
hieruit vloeit.

- Het stabiliseren en reduceren van CO2 emissies blijft een uitgangspunt
voor concrete maatregelen, i.h.b. op het terrein van de prijs van
energie (D66 heeft al een aanzienlijke verhoging van de ecotax in de
doorrekenening van het VP98 door het RIVM meegenomen).
- Het bevorderen van duurzame landbouw en het sturen op een reductie van
emissies - concrete doelstelling in 2015.
- Het bevorderen van duurzame/alternatieven energiebronnen.
- Het bevorderen van selectieve economische groei door een verdere
vergroening van het belastingstelsel (een idee van D66 en niet van
Niet-NIX).
- Het continueren van onderzoek naar doorbraaktechnologieen (o.a. door
middel van het EET programma)

Dit zijn maar enkele maar niet alle punten. Waar het om gaat is dat al
diegenen die nietes-welles discussies blijven voeren buiten de
politieke  werkelijkheid plaatsen. Zij die in de discussie over duurzame
ontwikkeling zich blijven uiten in termen van doemdenken en vage
oproepen tot gedragsverandering de discussie zelf op een doodspoor
brengen. Het is tijd voor een strategie en niet langer voor jeremiades
of rationaliseringen.

Aan slag,

VrGr    Michiel Scheffer