Jet de Bussy

Mimy Sluiter manx1 at WXS.NL
Sat Dec 11 13:38:25 CET 1999

Beste D66ers,

Op 1 december jongstleden is Jet de Bussy overleden. Ze was al een tijd
ziek, maar overleed sneller dan we allemaal hoopten of dachten of
wilden. Jet was voor veel mensen, waaronder ik mezelf ook reken, veel
meer dan zomaar iemand die je via een gemeenschappelijke interesse als
een politieke partij hebt leren kennen. Na overleg met een aantal
mede-D66ers leek het ons goed om in de Democraat, de Drevel, de Olifant
en de Muis een eerbetoon aan Jet te plaatsen. Om dat te kunnen
samenstellen hoop ik van diegenen onder u die dat willen een korte
bijdrage te ontvangen om daarin te kunnen verwerken. Van de dochter van
Jet, Marguérite, krijg ik vanmiddag een paar foto's die bij het artikel
geplaatst zullen kunnen worden. Ik hoop dat ik spoedig van een aantal
van u hoor.
Mimy Sluiter
Torenlaan 20
1402 AV Bussum
tel/fax: 035-6920501
email: m.sluiter at d66.nl

Jet

Een vriendin van mij, een vriendin van mij had kanker
Maar goede vrienden laat je niet alleen
Al wist ik vaak niet wat ik moest zeggen
Ik ging er dikwijls toch maar even heen

In feite zou ik gauw weer eens gegaan zijn
Dat hoefde niet meer, zei toen het avondblad
"Gestorven: onze moeder, onze oma...
"In stilte begraven" - en dat was dat

"In besloten kring begraven - jee, waarom dat?
Haar "laatste wens", dat stond er niet eens bij
Ik snap het niet, dat zou ze mij niet aandoen
Dat is gewoon gelogen volgens mij

Ik ga niet in een hoekje zitten huilen
Ik scheur ook het behang niet van de wand
Maar toch: waarom is sterven en begraven
Verbannen naar een hoekje van de krant?

Er is een advertentie namens ons gekomen
Je wilt toch wat, als afscheid, als besluit
"Dag lieve Jet, we zullen je zo ontzettend missen
Maar.... wat zag dat er eigenlijk lullig uit!

Als ik ooit doodga komt dan allemaal maar
En hou je flink, of snotter, alles mag
Vooruit, laat 't maar druk zijn en luidruchtig
Ik zorg wel voor de stilte op die dag

vrij naar Ivo de Wijs