Het broeikas-effect bestaat niet

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Fri Dec 10 15:46:09 CET 1999

Unclassified

Het zou Dr. Marc-Alexander Fluks sieren als hij zijn 2-e jaars
natuurkunde boeken er even bij zou nemen voor hij de andere
lijsters weer eens als dombo's probeert af te schilderen.
In zijn eerste mailtje over dit onderwerp gaf hij een keurig
formule voor de temperatuur van een object op een bepaalde
afstand van de zon. Als hij had opgelet dan had hij gezien dat
de grootte van het object er niet toe doet in die formule. De
aarde krijgt dezelfde gemiddelde temperatuur als een mee
vliegend cola blikje. Als je al van de temperatuur van de ruimte
zou kunnen spreken dan zou die dus gelijk zijn aan de
temperatuur van de aarde zonder broeikas effect.
In zijn laatste mailtje komt hij een factor wortel(2) te hoog
uit. Iemand die zo geweldig slim is als Dr. Marc-Alexander Fluks
kan zelf uitzoeken waar de fout zit, dat hoef ik hier op de
lijst natuurlijk niet uit te leggen.

Maar als hij zijn 2de jaars boeken er nog even bij neemt, dan
kan hij daar lezen dat temperatuur een collectieve en
statistische eigenschap van deeltjes is. De lege ruimte heeft
dus geen temperatuur bij gebrek aan deeltjes. Nu is de ruimte
rond de aarde niet helemaal leeg maar er zijn wel te weinig
deeltjes om goed over temperatuur te kunnen spreken. Voor de
temperatuur definitie is het ook wel handig als er, in ieder
geval locaal, enigzins een thermisch evenwicht is. Door de grote
netto energiestroom van de zon is hier ook niet zo goed aan
voldaan.

Het is voor Dr. Marc-Alexander Fluks to hopen dat hij bij zijn
promotie niet meteen al zijn boeken naar de Slechte heeft
gebracht want er staat veel leerzaams in dat men gemakkelijk
weer vergeet.

Emiel Stolp