Lekker theoretisch leuteren [BUITEN HET ONDERWERP OM]

Lodder Ing P.H. P.H.Lodder at ATO.DLO.NL
Fri Dec 10 10:20:56 CET 1999

Beste Chido en anderen,

> Weer lekker beta geredeneerd. Maar ja, dat is in jullie ogen
> ook de enige
> wetenschap en geldige religie (lukt het daarom misschien niet in de
> politiek?) ;-)

Als het inderdaad niet de hoofdreden is, dan is het een goede tweede ;-)

> [...]
> Prima te toetsen, ook. Laat 400 van de 400.000 (een representatieve
> steekproef) Surinaamse Nederlanders een IQ-test (het
> experiment) doen en
> bekijk de uitslag. Stel dat het gemiddelde onder de 100 ligt,
> dan is de
> hypothese toetsbaar waar gebleken. Maar betekent dit nu ook
> dat *alle* zwarte
> mensen gemiddeld minder intelligent zijn dan witte mensen? Is
> dit dus, zoals
> jij zegt, geldige kennis? Nog los van het feit dat er genoeg discussie
> mogelijk is over het gebruik van een IQ-test.

Je voorbeeld rammelt aan alle kantenen.
Ten eerste het experiment: lang niet iedereen in de "wetenschap" vindt de
IQ-test werkelijk betrouwbaar. In ieder geval is het zo dat wanneer je de
algemene intelligentie van iemand wil testen, je verschillende testen moet
doen, op verschillende tijden. Dus als experiment een 400 tal mensen een
IQ-test te laten doen, voldoet niet voor het toesten van de hypthese.
Ten tweede de hypothese. In de theorie staat een belangrijke randvoorwaarde,
nl dat "over het algemeen" iets is, die in de hypothese niet terug komt.
Dan over de conclusie die jij trekt wanneer je uitgaat van het feit dat 400
van 400.000 voldoende is voor een steekproef, het experiment betrouwbaar is,
en de uitslag is dat het gemiddelde van de getesten onder de 100 ligt. De
theorie luidde dat "over het algemeen" allochtonen een lager IQ hebben dan
autochtonen. Je conclusie dat dus blijkbaar "alle allochtonen/alle
surinamers" een lager IQ hebben, klopt niet daar de theorie geen absolute
uitspraak is maar een relatieve.

> [...]
> om aan te tonen
> dat het Romeins Rijk gevallen is door externe invloeden (of
> door interne
> factoren)? In welk laboratorium wil je dat doen? Wat is in
> zo'n geval een
> toetsbare hypothese, m.a.w. hoe definieer je toetsbaar? Het
> is de betere
> historici van deze wereld niet gelukt het op deze
> beta-wetenschappelijke
> manier aan te tonen. Betekent dat het daarom geen geldige
> kennis is (de
> laatste theorie zegt dat het - uiteraard - een combinatie van

Geschiedenis is geen wetenschap, hoe graag ze het zouden willen. Het is geen
wetenschap juist vanwege het feit dat er niets te testen valt. De wijze van
interpretatie van het verleden zegt dan ook meer over het heden, dan over
het verleden.

Met vriendelijke groeten,

Pieter Lodder
Departement "Bioconversies"
Instituut voor AgroTechnologisch Onderzoek
Wageningen