Het broeikas-effect bestaat !

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Dec 9 21:18:55 CET 1999

Joris van den Wittenboer <J.van.den.Wittenboer.st at ppsw.rug.nl> said:
>Wat is hier van waar. Als de aarde inderddad zich bevind in een warmer
>gedeelte van het heelal lijkt het me niet meer dan normaal dat de aarde
>warmer wordt. Of is dat effect nihil?

Lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Er zijn weliswaar allerlei fluctuaties
van verdeling van massa en energie in het heelal, maar da's op een schaal
waar wij waarschijnlijk weinig van merken. Afgezien daarvan denk ik dat
de aarde (als microscopisch stofje in het locale cluster van sterrenstelsels)
eerder deel uitmaakt van zo'n fluctatie dan zich ten opzichte ervan beweegt.

Trouwens, er is zo weinig materie "out there" dat overdracht van warmte
wel heel erg minimaal is (een groot probleem van ruimtestations is
de koeling, ofschoon de omgeving dicht bij 0 K zit...)

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>