Diverse reacties over klimaat

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Thu Dec 9 21:37:23 CET 1999

William Oosterwijk <de.alven at planet.nl> said:
>Max Kok weet alles beter (en weet het ook heel zeker). Proviciat Max.

Volgens mij probeert hij alleen maar aan te geven wat men wel "weet" (in
de vorm van toetsbare theorieen met voorspellende kracht), en wat men
niet "weet" (hypotheses over broeikaseffecten).

Er lopen hier een paar dingen door elkaar:
1. Bestaat het broeikaseffect, in hoeverre beinvloedt het effect het
   klimaat?
2. Moeten we "er wat aan doen".

ad 1: geen idee, en daar zullen nog wel wat miljoentjes aan onderzoek
nodig zijn.

ad 2: helaas, helaas, tegenwoordig hebben we wetenschappelijke bewijzen
nodig voor elke beslissing. Principes doen niet meer mee. Het zal mij eerlijk
gezegd een volledige rotzorg zijn of de Waddenzee stijgt, daalt, of gaat
limbodansen door aardgaswinning - ik vind dat je principieel met je poten
van het enige echte natuurgebied in Nederland af moet blijven (zo, da's
eruit ;-)). Ditto voor broeikaseffecten, etcetera: je moet *principieel*
besluiten om aan duurzaamheid, duurzaamheid en nog eens duurzaamheid
te werken. Fossiele brandstoffen opstoken is geen duurzaamheid, punt uit
amen.

De Sahara volzetten met zonnecollectoren die turbines aandrijven
die elektriciteit opwekken waarmee water gesplitst wordt, het resulterende
waterstof in tankers pompen en naar Rotterdam verschepen om het er autos
mee aan te drijven al een stuk meer (ik roep maar iets).

Daar hebben we toch geen ellenlange wetenschappelijke discussies
voor nodig (ik vind ze ongelofelijk interessant, maar nodig...)?

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>