Het broeikas-effect bestaat !

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Thu Dec 9 11:30:00 CET 1999

William Oosterwijk schreef:

>Kooldioxide daarentegen hoopt zich op in de atmosfeer en hoe hoger
>de concentratie CO2 des te groter de opwarming (paleontologen
>zullen bevestigen dat zich ook aan de aardpolen tropische omstandigheden
>hebben zich  voorgedaan, maar dat was heel heel lang voor de mensheid).

Ik ben een leek op dit gebied, maar wat ik me van mijn aardrijkskundelessen
herinner is dat de paleontologisch aantoonbare tropische omstandigheden rond
de polen het gevolg zijn van een andere ligging van de magnetische polen van
de aarde. Die zijn in de loop der tijd verschoven naar de plek waar ze nu
'liggen'. Dat kan betekenen dat er daarvoor tropische omstandigheden hebben
geheerst. En dat heeft dus niets met opwarming als gevolg van hogere
CO2-concentraties te maken.

>p.s.
>zullen we vanaf nu eens proberen te werken aan het terugdringen van de
>antropogene invloed op de aardatmosfeer ?

Daar gaat deze discussie toch ook over: welke invloeden hebben we en welke
zijn antropogeen / aan welke kunnen we wat doen?

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht wordt door de opsteller beschouwd als persoonlijke
correspondentie en dient als zodanig behandeld te worden.