doembo en broeikas

Greetje Verver KenG.Verver at HETNET.NL
Wed Dec 8 09:38:16 CET 1999

Natuurlijk ben ik ervan overtuigd dat menselijk handelen een van de oorzaken van het broeikaseffect is. Zoals eerder opgemerkt op deze lijst is het een mondiaal probleem. Ik kom wel eens in Thailand en als ik daar ben vraag ik mij wel eens af waar wij in Nederland mee bezig zijn. Vergeleken met landen zoals Thailand is de lucht hier schoon, investeren wij (terecht) kapitalen om onze leefomgeving schoner te maken terwijl van de andere kant van de wereld de uitlaatgassen en vervuiling de atmosfeer in worden gesmeten. Als wij de helft van onze investeringen zouden aanwenden in deze landen konden wij veel meer bijdragen aan het broeikaseffect dan dat we nu doen.

Dan nog een vraag die mij ook bezig houdt. De laatste jaren hoor je nogal eens over vulkanische uitbarstingen.  Volgens mij is het effect hiervan op de armosfeer vele malen hoger dan de uitlaatgassen die wij met zijn allen in Nederland produceren. Wordt er met het onderzoek naar de oorzaken van het broeikaseffect ook rekening gehouden met natuurlijke processen?

Jullie merken dat ik technisch totaal niet onderlegd ben, maar volgens mij zijn dit gewone practische vragen die niet minder relevant zijn.

Greetje Verver