graag reactie ( en hopen dat onze politici meelezen )

e.r. stolp stolp at SIGNAAL.NL
Wed Dec 8 09:19:56 CET 1999

Unclassified

bijgaand bericht van Stefanie van Vliet. Uit de adressering
kreeg ik de indruk dat het niet naar de lijst maar alleen naar
mij verzonden is.

Emiel Stolp

"Vliet v S." wrote:

> Ik volg jullie discussie over marktwerking met interesse. Enige
> kanttekening. Het budget aan de patient geven heet een persoonsgebonden
> budget. Hier is D66 een fervent voortrekker van in het parlement. Inmiddels
> bestaan deze mogelijkheden op diverse terreinen en wordt er in de GGZ mee
> geexperimenteerd. Er bestaat echter geen enkele samenhang tussen
> marktwerking en persoonsgebonden budget. Het PGB past in ieder systeem.

Zo is het natuurlijk niet. Een persoonsgebonden budget heeft
alleen zin als de patient zelf kan beslissen over de besteding.
Die keuzevrijheid is er alleen als een patient die ontevreden is
over het aanbod van een zorgaanbieder met zijn budget naar een
ander kan stappen. Zonder de mogelijkheid voor de patient om
over te stappen hoeven de zorgaanbieders zich niets van de
wensen van de patient aan te trekken. Het Persoons Gebonden
Budget past daarom helemaal niet in ieder systeem, het kan
alleen als er concurrentie, en dus marktwerking, is tussen de
zorgaanbieders. Zonder die markwerking is het PGB een flauwekul
maatregel die wegens de duurdere administratie de kosten van de
gezondheidszorg alleen maar verhoogt.