De mobiliteits lobby van Westerterp

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Sat Dec 4 13:06:04 CET 1999

Een paar antwoorden op William's vragen :

1/ Bij strikt private financiering is de bedoelde garantie dat de ondernemer
failliet gaat als hij het beoogde produkt "filevrij rijden" niet kan bieden.
Dus files op die wegen > geen inkomsten > faillissement.

Waarschijnlijk wordt dit vanuit de markttheorie zo opgelost dat het aantal
tot dat wegensysteem toe te laten auto's (dus files op het publieke wegennet
voor de tolpoorten !) precies onder het niveau ligt dat er daar files gaan
ontstaan. De prijs die de automobilist voor toegang moet betalen volgt
daaruit (namelijk maximaal aantal toe te laten auto's gedeeld door
investering + winstmarge).

Het is gewoon een variant op de voorrangszorg.
Het argument dat diegenen die op de publieke sector zijn aangewezen er ook
voordeel van zullen hebben zal t.z.t. ook wel opduiken.

8/ Hoewel er inderdaad grenzen aan groei zitten, ligt het in de menselijke
natuur die grenzen te proberen te verleggen. Soms lukt dat, soms niet.
Het is mijn indruk dat het huidige fileprobleem zo'n grens is die je nog
nauwelijks kunt verleggen. Net als met junks : als je ze uit het ene deel
van de stad verjaagt, duiken ze elders weer op.

7/ De andere kant van de groei is overigens dat er gewoon geen efficiënter
vervoermiddel bestaat dan de auto. Dat volgt uit de trade-off tussen
verwacht nut van autogebruik en verwachte nadelen met als consequentie dat
men bereid is in een file te staan.
Daarom ook komen er 2400 auto's per dag bij, zoals jij schrijft.
En daarom ben ik ook niet voor extra remmende maatregelen bovenop de wal die
het schip vanzelf wel keert.

2/ In tegenstelling tot de Zuiderzee-zweeftrein lijkt me dat
Westerterp-highways alleen aangelegd zullen worden (lees rendabel zullen
zijn) op drukke verkeersknooppunten. De omgeving is daar nu al zo hoog
artificeel dat de evolutie de non-fitting individuën er al wel
uitgeselecteerd heeft.

3/ Ik herinner me onderzoek waar uit bleek dat een gelijke snelheid van alle
wagens op een drukke weg de doorstroming verbetert.
Dit leidt, lijkt me, nauwelijks tot oplossing van de file, maar ook tot
verplaatsing.

4 en 5/ vat ik samen als spreiding van aanbod in tijd (3) en in ruimte (4).
Voor beiden geldt mijn inziens dat dat al wel aan de orde is. De een gaat nu
om 6.45 h van huis, de volgende om 7 h, de volgende om 7.15 h, etc.
Bedrijven wijken uit van dure en drukke bouwgrond naar goedkopere en
rustiger delen van het land.
Voor beiden geldt echter ook dat het maar heel marginaal gebeurt ten
opzichte van de totale mogelijkheden. De centripetale krachten in menselijk
gedrag zijn erg groot. Zie bv. de Bommel-pocket "Geld speelt geen rol", het
verhaal de "bovenbazen".
En daarom
-hebben we in de Eemshaven al jaren vele vierkante kilometers
bedrijfsterrein braak liggen (maar moet voor vele miljarden een tweede
Maasvlakte aangelegd worden),
-kun je middenop de snelweg erheen om 7.30 h rustig een dutje gaan doen (kan
ook wel op de weg langs Schiphol maar dan in je auto in de file),
-zijn er rond de Eemshaven zat goede en relatief goedkope arbeidskrachten te
vinden ( maar zeuren werkgevers rond Utrecht dat die nergens te vinden zijn)
-koop je in Noord-Oost Groningen voor 100.000 gulden een huis waarvoor je in
Amsterdam inmiddels 1 miljoen betaalt,
- doet W. Dik in een paar weken weer teniet wat vele jaren moeizaam
spreidingsbeleid hadden opgeleverd (KPN). (en lijkt het
liberaliseringsbeleid van de gasmarkt tot hetzelfde lot voor Gasunie en NAM
te gaan leiden).

Niet om negatief te zijn, maar dit soort processen zijn in de praktijk
bijzonder resistent tegen beleid.

MVG
Max Kok