Het broeikas-effect bestaat niet

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Wed Dec 1 21:13:17 CET 1999

Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at node12af7.a2000.nl> said:
> Het 'natuurlijk ...' -tja dan wordt het een spel met woorden. Ik had het
> over de feiten. Mensen, die in het broeikas-effect geloven, beweren dat
> de Aarde met 0.1 tot 0.5 Celsius wordt opgewarmd door menselijke activi-
> teit. Als je daar dan tegenover kan zetten dat de atmosfeer ~30 Celsius
> wordt opgewarmd omdat er uberhaupt een atmosfeer is, daarmee aantonende
> dat de eerste bewering domweg valt in de foutenmarge van de tweede, dan
> is de zaak wel duidelijk, lijkt me.

Surf eens naar het Santa Fe institute (www.sfi.edu), lees even bij
over chaostherie (gewoon het boekje van Gleick pakken), duik dan in
de complexiteitstheorie (Stuart Kaufmann is een aanrader), en kom dan
terug om te beweren dat een temperatuurschommeling "achter de komma"
onmogelijk een meetbaar effekt kan veroorzaken.

Ik denk trouwens dat ook zonder dit interessante werk je simpel kan
uitrekenen hoeveel minder ijskap je overhoudt na 0.5 graad temperatuur-
verhoging, hoeveel dus de zeespiegel stijgt, en wat dan dus de Delta-
werken nog waard zijn. Men vliegt elkaar in de haren over de oorzaak
van zo'n stijging, nauwelijks over de gevolgen ervan.
--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>