partijloos stelsel

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Wed Dec 1 21:01:13 CET 1999

Bas van Gils <s184314 at kub.nl> said:
>ik heb de laatste tijd nog eens nagedacht over een berichtje wat een tijd
>geleden verscheen op deze lijst over een partijloos stelsel. Ik ben van mening
>dat het niet eens zo'n slecht idee is om hier eens goed over na te denken.
>geplakt, zeg maar per 'onderwerp'.

Ik ben over de haalbaarheid hiervan gaan nadenken naar aanleiding van een
experiment in "community software" (www.jini.org, voor de belangstellende).
Het opzetten en reguleren van de gemeenschap, die moet gaan bepalen hoe de
software eruit moet gaan zien wordt geleid door een Stanford informatica
prof, en het meest interessante idee in de hele opzet is zijn principe
van "proxy voting" (ik weet niet of hij het heeft uitgevonden, maar da's
hier niet zo belangrijk).

Proxy voting is een soort fijnmazig machtigingenstelsel. Ik interesseer
me bijvoorbeeld totaal niet voor belastingwetgeving, maar mijn buurman
is accountant en redelijk link-liberaal, en die is er eens flink ingedoken.
Voor het referendum over het al dan niet aannemen van de nieuwe wetten
geef ik hem mijn stem. Mijn overbuurman doet dat ook. Nu is mijn buurman
het van harte eens met een economieprofessor uit, zeg, de vrije universiteit
van Hardinxveld-Giessendam, en aangezien deze heer nogal invloedrijk en
vocaal is, benoemd buurman de prof als proxy - de prof "krijgt" dus drie
stemmen. Enzovoort.

Uiteindelijk zou je dus per "referendum" een aantal mensen krijgen die
veel stemmen weten te verzamelen, en die kunnen dan eens bij elkaar komen
(een soort ad-hoc parlement) om wat knopen door te hakken (of niet,
ze kunnen ook gewoon wachten op de stemming). Bij jini.org is dit bij
elkaar komen hoogstwaarschijnlijk via een mailing list, met af en toe een
fysieke ontmoeting. De gein is dat iedereen konstant met zijn machtigingen
kan schuiven, dus een "take-and-run" taktiek met stemmen werkt niet. En
iedereen kan natuurlijk altijd zijn machtiging intrekken en direkt stemmen,
de bijeenkomsten bijwonen, etcetera. Soms zal je inderdaad de Jaarbeurs
af moeten huren als parlement...

Ja, er is wat (elektronische) infrastruktuur voor nodig, maar ik denk dat
die er snel aan zit te komen. Dit soort flexibel groeperen kan mijns
insziens een uitstekende vervanging voor voor het (nogal starre)
partijenstelsel zijn, en de direkte democratie ook in een grotere
constellatie haalbaar maken.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>