twee weken na het millenniumcongres; twee weken na Tom Kok

T.E.L. Veldhuis veldbijl at HETNET.NL
Wed Dec 1 19:28:21 CET 1999

TWEE WEKEN NA HET MILLENNIUMCONGRES

Twee weken geleden begon Chido Houbraken op ons digitaal cafenetwerk met een beschouwing van het laatste D66 congres. Hij had sterk gemengde gevoelens. Enerzijds vond hij de toespraken motiverend, anderszijds vond hij de organisatie rond de behandeling van amendementen en voorstellen die de partij wezenlijk raken bedroevend slecht. Het verhaal eindigde met zijn wens reacties te vernemen die volslagen anders waren dan zijn weergegeven indrukken.
Welnu, het digitaal cafe staat volop voor verrassingen. Veel vaste schrijvers laten even niets van zich horen. Een teken? Zijn ze afgeknapt op het congres of is er iets anders aan de hand ? Wel kwam er een vaste schrijver bij: onze (omdat ik ook uit het Drentse D66 achterland kom) William Oosterwijk.
William lanceerde meteen de vraag ' welke rampkoers de fractie kiest?' Hij verwijt D66 gebrek aan moed en visie. Plaatst met name Thom de Graaf in de hoek van ' conservatief ' en 'slap'. Zijn voorstel om ex voorstel 4016 (congresboek A) een ' doembo platform ' op te richten, werd gehonereerd. Enkele digitale schrijvers gaan tot in de nachtelijke uren praten over allerlei doemscenario's met Deense varianten die met het milieu te maken hebben. Voor een groene redelijke partij als D66 is dit natuurlijk uiterst interessant, alleen de vraag is te stellen of het ook interessant is voor de opbouw van onze partij.

ONZE PARTIJ EN TOM KOK
Sinds mijn aansluiting op het D66 surfnet wordt ik steeds meer geconfronteerd met leden die op uiterst merkwaardige wijze je het gevoel kan geven dat de partij voldoet aan het mediabeeld: D66 is bezig zichzelf op te heffen.
Gek dan ook dat maar weinigen de merkwaardige, maar toch ook sympathieke ex-voorzitter Tom Kok in dit cafe serieus genomen hebben. Zijn ideeen waren vaak radicaal genoeg om discussies los te weken. Bovendien heeft hij in zijn speech op het congres duidelijk uitgesproken dat de partij in beweging is. OPSCHUDDING, de JD en LEF worden wel degelijk serieus genomen. In NETWERK liet hij en passant nog even weten dat een idealist ook best een realist kan zijn. Vertrouwen in de toekomst is het sleutelwoord. Welnu, in onze partij wordt volgens mij te vaak van wantrouwen gesproken. Gelukkig voor mij zijn er in het Drentse Middenveld ook afdelingen die met een positief kritische houding vertrouwen in de toekomst uitspreken. Een doembo scenario? Wat mij betreft zeker niet.

CONSERVATIEF EN SLAP
Is D66 dan verworden tot een conservatieve en slappe visieloze partij? In mijn ogen niet. Gelukkig hebben wij nog steeds mensen als Tom Kok, Thom de Graaf en Lousewies van der Laan die met passie kunnen praten over het politieke werk en de koers die D66 daarin uitzet.
Steeds meer vraag ik me af, waarom het nazomerfeest in Groningen, op dit net zo afstandelijk werd benaderd. Elke zich respecterende partij moet toch minimaal een keer per jaar een redelijk feest kunnen organiseren waar gepassioneerde feestgangers die D66 een warm hart toedragen elkaar ontmoeten, inspireren en het gevoel krijgen bij een club te horen die het waard is dat zij bestaat. Als ik het digitale cafe induik heb ik vaak het gevoel dat hier D66-ers bezig zijn die zich afvragen waarom ze nog D66-er zijn?
Alles overziend, kan ik niet zeggen dat het laatste congres een congres van conservatievelingen is geweest. Het quorum was aanwezig; de aanwezigen konden zich goed voorbereiden op de te behandelen stukken en organisatorisch was de tijdsplanning bekend. Dus waar praten we over? Moeten we eerst wachten op de bijdrage van Gerard Schouw, onze jonge nieuwe voortvarende partijvoorzitter? We horen in dit cafe nog niets over hem?! Een teken aan de wand?

HOE HET BETER KAN
Ondanks de bijdrage van Wilfried Derksen (voorzitter reglementencommissie); Mark Giebels; Ramon Barends en Michiel Scheffers, valt niet te ontkennen dat D66 een andere koers wil uitzetten die voor de gemiddelde D66-er niet helder en duidelijk is. Samen zullen we er dus aan moeten werken.Doembo platforms; websites en digitale nieuwsbrieven (route66 en digitaal66) zijn daarin zeer welkom. Maar houd het helder! We kunnen de D66 club best op een academisch hoog niveau plaatsen, maar onze toekomst ligt heus niet bij die groep.
Waaret D66 congres te Emmen nof sfeerloos was en het Gouda congres verrassend uitdagend (OPSCHUDDING); dit congres (Zutphen) was warm, sfeervol in een leuke enthourage met vele enthousiaste congresgangers. Maar wel met een aantal kanttekeningen.

VERBETEREN
Als eenvoudig D66 lid en medewerker van de D66 fractie Middenveld, heb ik genoten van het gemeleerde publiek dat 20 november aanwezig was. Iedereen had de kans om zich te profileren. Jammer alleen dat het alleen echt stil was als de bekende D66ers het woord namen. Wat was het stil toen Tom Kok, Els Borst, Thom de Graaf, Lousewies  van der Laan en de nieuwe  voorzitter Gerard Schouw een bijdrage aan de discussie leverder. Wat was het onacademisch en on-collegiaal onrustig toen de indieners van de moties aan het woord wilden komen.
Gelukkig was er televisiebeeld. Jammer alleen dat de beelden niet vertoond werden toen de 'zijvleugels' de microfoon opzochten. Daarmee ging een hoop verloren. Dat kan dus de volgende keer beslist beter!
Ook beter kan de manier waarop de voorstellen in discussie gebracht worden. De voorzitter van de dag kan toch zeker even de stukken inleiden. Veel gehoord was: waar zijn we nu? Waar stemmen we nu voor/tegen? Kijk dat is een essentieel punt van Chido! Persoonlijk vind ik het geblader in congresboek A, B en bijlage R ook een crime. In dit computertijdperk kan het toch aanzienlijk overzichtelijker. Ook zou de overhead uitkomst kunnen brengen. En wat te denken dan bij 'het staken van stemmen'. Hoe vervelend als je moet plakken en knippen tijdens een congres. Ook dit kan beter!
Ook als werd door dit alles het overzicht steeds minder helder, toch blijf ik het vertrouwen houden in de commissies. Zij moeten afwegen wat elkaar tegenspreekt. Want dat is m.i. nog al wat! Veel aangenomen amendementen en voorstellen staan haaks op elkaar. Maar daar komt een D66-er toch wel uit?! Vertrouwen, zei Tom Kok. Vertrouwen is er van velen, maar misschien niet van hen die op dit net een bijdrage leveren.

VERKETTEREN
Ik ben benieuwd, hoeveel ik over me heen krijg. Misschien wel niets. Want sommigen zullen deze bijdrage wel te lang vinden; anderen vinden het een te late reactie. Misschien en er zelfs mensen die de bijdrage omarmen? Doet er niet toe! Als we met elkaar maar het gevoel houden dat we bezig zijn D66 op te bouwen en niet af te breken. Als we opgeheven moeten worden, dan moet dit alleen ingegeven worden door het bereiken van onze doelstellingen en/of het onder de maat bezoeken van congressen en digitale netten. Misschien dat een Gerard Schouw deze discussie eens kan openen. Bert Bakker; Ursie Lambrechts en Thom de Graaf doen dat al in hoge mate. Eens kijken waar we uitkomen

AFSCHEIDSRAP VAN TOM KOK
jouw harde kern is Democraat
iedereen nodig voor goed resultaat.

Met beide voeten op de grond staan en toch vooruitkomen......... . Het kan. Bedankt Tom Kok!

Theo Veldhuis,
D66 Middenveld
Drenthe