gezondheidszorg

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Tue Aug 31 20:24:12 CEST 1999

J.L. Swarte wrote:

> [...]
> uitsluitend economische overwegingen. Het gaat om de efficiency, of
> afvloeien van geld naar het buitenland en een tweedeling die er
> eigenlijk al is. Maar laten we nu eens naar mensen kijken, daar
> bestaat een samenleving tenslotte uit. We staan gewoon, zonder verdere
> rimram, voor de vraag of we bepaalde groepen mensen willen bevoordelen
> boven andere groepen. Daarbij komen overwegingen van rechtvaardigheid
> van pas, een visie op de toekomstige maatschappij. Wat willen we van
> de wereld trachten te maken en hoe willen we bijna autonome processen

Sorry Joop, maar ik geloof dat je nu even niet helemaal goed gelezen
hebt. Ik probeer juist de gegeven argumenten te toetsen. Wat deugt er
niet aan. Maar ik geef toe, er hadden wel wat meer "ironietekens" tussen
gemogen.
Wat ik probeer te zeggen is het volgende:
Zelfs als we het wereldbeeld accepteren  dat uit het voorstel blijkt,
dan nog klopt het niet.
Hoe je ook het probleem definieert: economisch, sociaal, logistiek, het
voorstel biedt geen oplossing. Definieer eerst eens je probleem, dan kun
je gaan zoeken nar een oplossing.

> Ik hoor fatalisme doorklinken in de argumenten die jullie aanvoeren.
> Het gaat nu eenmaal zoals het gaat, jammer voor de niet-werkenden,
> maar ik werk nu nog en als ik daarna ziek word, zien we wel. Het gaat
> toch om de vraag of we structureel en van overheidswege toestaan dat
> verschillende categorieën burgers, verschillend worden behandeld? Wat
> moeten we nou met die verheven idealen die we hebben vastgelegd in de
> Grondwet en de organieke wetten als we tegelijkertijd sjoemelen als
> het om geld gaat? Ik begrijp dat niet en ik begrijp het helemaal niet
> [...]

Ook hierin was ik blijkbaar niet duidelijk. Ik verzet mij juist tegen
het fatalisme. Ik wil een overheid die pal staat voor haar burgers, maar
in reactie op Andor benader ik dat zoekenderwijs. Als dat verkeerd
verstaan wordt, sorry mijn fout.
Cathja