Tweedeling gezondheidszorg

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Tue Aug 31 18:28:32 CEST 1999

Andor Admiraal wrote:

> Cathja Maas:
>
> Het onderscheid word volgens Borst juist gemaakt om een tweedeling te
> voorkomen, dus dat werkenden altijd een betere behandeling kunnen krijgen.
> Borst stelt dat het juist deze clausule is die de tweedeling voorkomt:
> immers, "wie niet werkt heeft ook geen werkgerelateerde stress". Ik ben het
> met je eens als je die opmerking wat gekunseld vindt, het is volgens mij
> meer een soort politieke vluchtroute.
>
> Groet, groet,
> Andor.

Wat jammer he dat de rest zich er niet in mengt. Die zitten volgens mij
allemaal gezellig op een terrasje aan het bier. Het wordt mij steeds
duidelijker. Behalve een ding: wat is het hoofddoel van het voorstel?
Terugdringen van de wachtlijsten?
Laat iedereen maar uitwijken naar het buitenland
Meer geld genereren voor de gezondheidszorg?
Doe dat dan direct. Minder lastenverlichting dus.
Economische schade beperken?
Dan moet het gelden voor alle werkenden.

Nog iets: aanpassing van de ziektewet indertijd had o.m. tot doel die
werknemers te straffen die een slecht ARBO c.q. sociaal beleid voerden
en dus een hoog verzuim hadden. Die maatregel heeft echt erg slecht
gewerkt voor het MKB.
Nu ga je het indirect voor werkgevers weer mogelijk maken om de gevolgen
van een slecht beleid weer af te wentelen op de verzekeraars. Die
wentelen het weer af op het MKB dat een veel minder harde vuist kan
maken dan het groot bedrijf.

Zucht, zucht!
Wat ik soms binnen D66 mis is de blik op het totaal op de samenhang van
de dingen.

Weet iemand overigens of er binnen D66 iets is als een denktank van
sociaal-liberale ondernemers? Mensen zoals ik dus die wel werkgever
zijn, wel winst willen maken, maar niet geloof in het platte graaien dat
je bij clubs als het CDA en de VVD nogal eens tegen komt?
Cathja