Tweedeling gezondheidszorg

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Tue Aug 31 16:51:45 CEST 1999

Andor Admiraal wrote:

> Voor mij is het het belangrijkste dat voor elke Nederlander de minimaal
> noodzakelijke zorg blijft gegarandeerd. Ik geloof dat het voorstel van
> mevrouw Borst daar aan bijdraagt zonder tot een vergaande tweedeling te
> leiden. Dat neemt niet weg dat het - zeker wanneer dit voorstel doorgang
> vindt - uiterst belangrijk is om te blijven nadenken en te discussieren hoe
> een echte tweedeling in de gezondheidszorg kan worden voorkomen.

Maar wat vind je van mijn opmerking over het feit dat alleen gesproken
wordt over aan het werk gerelateerde klachten?
Een paar jaar geleden bij de veranderingen in de ziektewet hield de
regering nog vol dat een dergelijk onderscheid niet te maken was, al
vroeg m.n. het MKB daar wel om.

> Volgens mij is het een eerste vereiste dat de zorg betaalbaar blijft ondanks
> de vergrijzing. Als we nu te krampachtig marktwerking weren om alles wat
> lijkt op onderscheid te voorkomen, dan konden we wel eens in onze eigen voet
> schieten. Wanneer over een aantal jaren het huidige peil van de
> gezondheidszorg niet meer te bekostigen valt zal een échte tweedeling wel
> eens onontkoombaar kunnen zijn.

Ik ben niet zozeer tegen marktwerking. Het is alleen dat ik bang ben dat
de markt minder netjes werkt dan minister Borst schijnt te denken.
Straks blijven voor het publieke systeem alleen de "slechte risico's"
over. Nu al worden b.v. ouderen die een heup breken in sommige
ziekenhuizen geweigerd omdat het risico bestaat dat ze bij gebrek aan
thuiszorg c.q. revalidatieplaatsen te lang een bed bezet houden.
Cathja