Tweedeling gezondheidszorg

Andor Admiraal andor at WXS.NL
Tue Aug 31 16:38:27 CEST 1999

Voor mij is het het belangrijkste dat voor elke Nederlander de minimaal
noodzakelijke zorg blijft gegarandeerd. Ik geloof dat het voorstel van
mevrouw Borst daar aan bijdraagt zonder tot een vergaande tweedeling te
leiden. Dat neemt niet weg dat het - zeker wanneer dit voorstel doorgang
vindt - uiterst belangrijk is om te blijven nadenken en te discussieren hoe
een echte tweedeling in de gezondheidszorg kan worden voorkomen.

Volgens mij is het een eerste vereiste dat de zorg betaalbaar blijft ondanks
de vergrijzing. Als we nu te krampachtig marktwerking weren om alles wat
lijkt op onderscheid te voorkomen, dan konden we wel eens in onze eigen voet
schieten. Wanneer over een aantal jaren het huidige peil van de
gezondheidszorg niet meer te bekostigen valt zal een échte tweedeling wel
eens onontkoombaar kunnen zijn.

Andor.