aanvulling/correctie 'kwaliteit van leven'

M.E. Dijkerman m.e.dijkerman at NGI.NL
Mon Aug 30 08:27:50 CEST 1999

At 21:52 29-08-99 +0200, Theo Veltman wrote:
>Recent zond ik een suggestie om snel te reageren op uitlatingen van
Huibregtsen en Terpstra in het Vlugschrift PvdA aangaande de uitgespeelde
rol van D66 in Paars II en het ontbreken van initiatieven van Paars II rond
'menselijk milieu' (ofwel kwaliteit van leven). ik sloot een artikel in
(WORDdocument) met enkele suggesties voor acties rond dit thema.

>Knip>
>Onder ONDERWIJS (blz 2) wordt in punt a aanbevolen een
kennisinfrastructuur te gaan inrichten. Duidelijk wordt gemaakt dat dit
meer is dan InformatieCommunicatieTechnologie aan
>mensen geven (zoals bv de politiek leider van PvdA blijft entameren). Het
gaat er immers om mensen in de gelegenheid te stellen om, indien zij dat
willen, vaardigheden te leren om kennis te verwerven en te ontwikkelen,
gebruik makend van nieuwe technologische faciliteiten.
>Voorgesteld wordt een pilot in te richten voor een kennisinfrastructuur,
bestaande uit organisaties waar men enige begeleiding kan krijgen in het
leren gebruiken van bv Internet en waar men gebruik kan maken van dure
technologische (bv video-conferencing) en vergaderfaciliteiten.
>Niet duidelijk wordt dat het de bedoeling is dat die pilot bestaat uit een
>kennishelpdesk in de vijf grootste steden, op een centrale locatie
(bibliotheek, regionaal opleidingscentrum of centraal station), bestaande
uit 3-5 (beter is 5-10) multi-mediaal ingerichte werkplekken met toegang
tot internet en een vergaderruimte.

Centraal Station lijkt mij een wat onrustige plek. Ook al zou je het in een
aparte ruimte situeren. Bibliotheek (of wellicht wijkcentrum) lijkt veel
geschikter.

>Ons voorstel gaat uit van beperkte middelen; het is uiteraard >zeer goed
indien de pilot van meet af aan wat grootser kan >worden opgezet zodat men
meer gelegenheid heeft er gebruik van >te maken.

>Wellicht moeten we beginnen met een toepasbaarheidsonderzoek, >leidend tot
een businessplan en een aanbeveling  over de >minimaal noodzakelijk omvang
van zo'n pilot om het nut goed te >kunnen beoordelen.

Welnee! Je gaat toch niet een onderzoek doen en een businessplan maken om
na te gaan of een pilot nut zou hebben? De pilot is toch juist bedoeld om
na te gaan of een grotere opzet nut heeft?
Zonde van het geld: gewoon doen. Dat geld dat je wilt uittrekken voor
onderzoek van pilot en businessplan gewoon investeren in de pilot en in de
bekendmaking van de pilot.
Betrek scholen bij het plan. Geef scholen bijvoorbeeld op vaste tijden de
mogelijkheid om aan de pilot mee te doen. De jongelui vertellen dit weer
door.. en het bedoelde effect veel publiciteit is daar. Ik denk dat succes
gegarandeerd is.
Als die pilot met name gericht is op geinteresseerden en goed bekend
gemaakt wordt moet m.i. de pilot volstaan. Laat alsjeblief geen onderzoek
om na te gaan of een voorgenomen onderzoek nut heeft. Gewoon doen:
"poetsen" zeggen ze in Rotterdam.

Wat kort door de bocht, maar dat komt omdat ik inmiddels van mening ben dat
er veel te veel onderzoek wordt gedaan en te weining geld aan bijvoorbeeld
het echte ICT-onderwijs (en onderzoek?) wordt besteed. Kortom, ook nog een
frustratie mijnerzijds over Kennisnet; en ik weet dat ik daarin niet de
enige ben...

Succes

Meta Dijkerman