Euthanasie: 5000 moorden/jaar

Wed Aug 18 15:02:48 CEST 1999

At 09:16 18-08-1999, Marc-Alexander Fluks wrote:

> Omdat belangrijker zaken de aandacht opeisten, lees ik pas nu een reeks
> D66-digests. Ik vind het opmerkelijk dat mensen die een bijdrage van
> mij graag mis willen verstaan, het in feite met me eens zijn (waar een

Waaruit blijkt dat die mensen dat *willen*?

> ironische opmerking, al dan niet met aanhalingstekens, niet toe kan
> leiden).
>
> Ik wil er best nog wel wat meer over zeggen:

Het belangrijkste heb je er nog niet over gezegd: wie was de bron van
de opmerking waar veel mensen overheen zijn gevallen?

> 1. Ik vind dat euthanasie ook mogeljk moet zijn als iemand geen fatale
>    ziekte heeft (net zo'n gevalletje meegemaakt trouwens: een paar
>    dagen na het eerste verzoek, werd iemand door zijn ruimdenkende arts
>    geholpen te overlijden - zoals dat overigens hoort, natuurlijk).

Verderop schrijf je evenwel dat niet de arts maar de apotheker het
zou behoren te doen. Wat wil je nu eigenlijk?
Een arts is er overigens niet om mensen te helpen overlijden.

> 2. Ik vind dat euthanasie ook mogelijk moet zijn als iemand in 't
>    geheel niet ziek is. Als iemand niet meer wil leven, dan zie ik niet
>    in waarom men voor een trein moet springen, zoals nu het geval is,

Dat heeft niets te maken met euthanasie; dat heet 'hulp bij zelfdo-
ding'. Als je zo'n elementair verschil al niet begrijpt, weeet je
dan eigenlijk wel waarover je het hebt?
Euthanasie betreft nu juist mensen die onbekwaam zijn zichzelf te do-
den.

>    of ongevraagd lastig gevallen zou mogen worden door de een of andere
>    deskundoloog die het allemaal weer veel beter weet maar die om de
>    zoveel tijd weer iets geheel anders gelooft.

Er zal toch een vorm van toetsing moeten plaatsvinden. Het alternatief
is de pil van Drion, naar het voorstel van Huib Drion om iedereen bo-
ven een bepaalde leeftijd een thanaticum te verstrekken dat men naar
eigen keuze kan gebruiken. (Drion stelde voor: iedereen boven de 75.)

> 3. Ik vind euthanasie, die plaatsvindt zonder dat iemand daarom gevraagd
>    heeft, moord. De daders, al dan niet arts, jurist of ethicus, dienen
>    te worden vervolgd en zwaar te worden gestraft. Op dit moment is dat
>    dus niet het geval.

Je bedoelt: niet alle gevallen waarin sprake is van ongevraagde
euthanasie worden vervolgd. Het woordje 'dus' impliceert dat er
enige vorm van bewijs aan je bewering vooraf is gegaan. Waar is je
bewijs? Ik zie het nergens.

> 4. Ik verwerp alle waarden en normen die rondom dit probleem worden
>    opgeworpen. Ik vind dat een euthanasie-wet geen waarden en normen mag
>    bevatten doch een beschrijving moet zijn van een toelaatbare procedure.

Hoe kan 'toelaatbaar' nu normen- en waardevrij zijn? Zeer naief.

>    Laat iedereen, die om euthanasie vraagt, z'n eigen waarden en normen
>    maar als richtsnoer hanteren - ik zie niet in waarom anderen daarover
>    zouden moeten waken - laat staan dat er ook nog eens achteraf getoetst
>    zou moeten worden (dat laatste getuigt van een geborneerdheid, die
>    haast onvoorstelbaar is).

Die toetsing achteraf dient twee doelen:
1) omdat er achteraf toetsing zal plaatsvinden is de arts gehouden
   zorgvuldig te werken (goed voor ons)
2) als er toetsing achteraf plaatsvindt kan de arts tonen dat hij geen
   moordenaar is maar zorgvuldig heeft gewerkt (goed voor de gemoeds-
   rust van de arts)

> 5. De mooiste opmerking die ik de afgelopen dagen mocht beluisteren
>    (helaas niet op deze lijst) is dat het huidige euthanasie-voorstel
>    geschreven is voor artsen en niet voor patienten. In feite zei ik

Dat is inderdaad een probleem. Maar het helpt natuurlijk niet om de
discussie te vertroebelen door euthanasie en hulp bij zelfdoding op
1 hoop te vegen, de bewijslast te ontduiken en iets over de gang van
zaken in het VU-ziekenhuis te beweren dat blijkbaar verzonnen was.

>    dat zelf ook, maar ik legde de grenzen nog wat ruimer -wellicht omdat
>    ik enorme afkeer heb van dat ethische, politiek o zo correcte, gezever.

Prima, maar wat is het alternatief?

[knip]

> De enige persoon die altijd nodig is bij een euthanasie is een apotheker:
> die moet immers het goedje leveren waarmee iemand geholpen wordt. De
> instantie, die het door mij geponeerde formuliertje ontvangt, zou het
> verzoek kunnen doen doorgeleiden naar een apotheker die aan dergelijke
> zaken wil meewerken. Die gaat dan langs met het goedje, checkt de
> identiteit van de persoon en vraagt of het formulier uit vrije wil
> ondertekend is, en dat is -als het antwoord bevestigend zij- voldoende.

Dit is een bespottelijk voorstel; ik begrijp niet dat je dat zelf
niet inziet. Stel je voor: opa Fluks, al jaren ziek, is ingetrokken
bij een kind plus partner. Die vinden die zieke man maar lastig en
willen van hem af. Dus zeggen ze tegen opa Fluks dat er straks een
meneer komt met een nieuw medicijn en dat hij maar gewoon ja moet
zeggen op alles wat die meneer vraagt. Duidelijk? Ze repeteren het
een paar keer tot opa Fluks het heeft begrepen.
De bel gaat. Daar staat de apotheker. Bent u Marc-Alexander Fluks?
Ja. Heeft u het formulier uit vrije wil ondertekend? Opa Fluks be-
grijpt niet wat hem wordt gevraagd. Hij kijkt naar de omstanders.
Die knikken heftig van 'ja'. Ja, zegt opa Fluks. De apotheker dient
een euthanaticum toe, de patient glijdt uit het leven. Klaar.

> Voordeel van een dergelijke constructie is tevens dat de enige persoon
> die heeft doorgeleerd voor het effect van gif op het menselijk organisme,
> bij de euthanasie aanwezig is. Tenslotte kan er altijd iets mis gaan.

Ik ben benieuwd wat de apothekers ervan vinden om door jou als
handlanger van de dood te worden ingeschakeld? Tenslotte zijn ze
helemaal niet opgeleid voor de dilemma's die ze zullen tegenkomen.
Hun vak is het verstrekken van medicatie op recept en het bewaken
van de kwaliteit van die medicatie, niet leven of dood.

Erik vdMb