werkeloosheid

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Wed Aug 18 14:58:45 CEST 1999

Joop schreef:

> Als een nabrander op de discussie over werkeloosheid etc. Vandaag meldt het Rotterdams Dagblad dat er 82.000 vacatures zijn
> bij het midden- en kleinbedrijf. 52% van de vacatures zijn moeilijk
> te vervullen. Vooral aan vaklieden is een tekort.

Ook het MKB moet zijn vleugels wat verder uitspreiden, naar
oudere langdurige werklozen bv. Voor sommige sectoren zijn deze
mensen prima geschikt. Ik heb zelf meegewerkt aan een
onderzoek naar verborgen werkgelegenheid en daar bleek uit dat
eigenaren van bedrijven vinden dat de beschikbare mensen voor
vacatures niet de juiste opleidingen hebben. Daarnaast heb ik ook
de opleidingen van langdurig werkloze veertigplussers bekeken en
deze bleken de diplomas wel te hebben. Misschien geldt dit niet
voor andere sectoren en steden (daar heb ik geen kijk op, de
grafische sector hebben we onderzocht). ook andere sectoren zijn
onderzocht (metaalnijverheid en..??, maar dat zou ik na moeten
kijken). Toch wilden de MKB-bedrijven vooral jongeren in dienst
nemen. Als je echt problemen hebt, lijkt het me de moeite waard
om ook andere groepen eens een kans te geven.

Treating someone second-class will never get first-class results