Sleutelcongres

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Wed Aug 18 09:20:10 CEST 1999

Beste mensen,

Na een maandje bergen (en een autodiefstal - inmiddels na joyriding kapot
terug) verstoken te zijn geweest van berichten, ben ik nu wel nieuwsgierig
naar de stand van zaken rond het Sleutelcongres. Hoorde net de kameraden
Scheffer en De Graaf wat mompelen op Radio-1, maar erg veel wijzer werd ik
er niet van. Is er een vermetele die wat kan vertellen? Staat er ergens iets
op een site?

- Datum en plaats nog steeds 29 augustus?
- Programma?
- Is er een externe dagvoorzitter?

IDEE

- Laat het alsjeblieft geen applausmiddag worden. Zo min mogelijk babbels
van de (nog) bekende gezichten.

- Rode draden: democratische hervormingen, openbaarheid, milieu. En geen
geklets en gefilosofeer over onderwerpen die toevallig de portefeuille van
een minister of wethouder raken. Misschien zouden we ook tegen voortgaande
juridisering van de samenleving kunnen pleiten, regels en gekissebis
daarover zijn de algen van een open samenleving. Uitzieken van begrippen als
'middenpartij', uitspitten van begrippen als 'pragmatisme'. Iemand zei het
recent nog op deze lijst (en ik geloof ik vorig jaar al): geen ideologie is
ook een ideologie - daarom kun je de invulling ervan beter zelf in de hand
houden!

Henk Vreekamp, Utrecht