AW: Definitief tussentijds rapport "Basisinkomen".

Arie Dirkzwager aried at XS4ALL.NL
Tue Aug 17 14:07:41 CEST 1999

At 14:03 16-8-99 +0200, Marc-Jan Ahne wrote:
>[..]

>Wat verstaan we onder luxe?

        Maak een redelijk lijstje van alles wat in onze maatschappij tot
"elementaire levensbehoeften" behoort, al het overige is "luxe".

>Verhoging BTW op luxe artikelen dus om een verdubbeling van de BTW inkomsten
>te genereren, dit lijkt me een drastische maatregel waarvan in dit stuk de
>consequenties worden onderschat.

        Wellicht dat BTW minder verhoogd moet worden en voorgestelde
"werkgeversheffing" wat hoger moet zijn?

>Nu kom je in een discussie terecht over wat al dan niet tot de eerste
>levensbehoefte gerekend mag worden. De volgende produkten worden volgens de
>wet als luxe gezien:
>
>- huishoudelijke apparaten (wasmachine, stofzuiger, diepvriezer, koelkast,
>fornuis)

        Zijn (afgezien van diepvriezer) volgens mij in huidige maatschappij geen
"luxe", maar ze kunnen tweedehands gekocht worden en zijn "duurzaam" dus
moet je niet het volle bedrag ineens rekenen maar de "afschrijving".

>- electrische apparatuur (tv, radio, video, computer=iedereen deel laten
>nemen aan ICT maatschappij, telefoon)

        Net zoals de krant reken ik TV, telefoon en computer
(internet-aansluiting) niet meer tot "luxe", ze zijn m.i. noodzakelijk om
volwaardig aan maatschappij deel te nemen (ook een OV-jaarkaart?)

>- de kapper, de telefoonrekening, het kabelabonnement, toiletartikelen,
>kleding etc.

        Hiervan reken ik alleen de kapper tot "luxe" - veel mensen knippen elkaars
haar vrij fatsoenlijk.

>Nu kun je over sommige van deze produkten best discussieren of deze nu tot
>de luxe artikelen behoren of tot de eerste levensbehoefte maar voor veel
>mensen horen ze in die laatste categorie. Eigenlijk ga je dus met de
>voorgestelde BTW verhoging alle uitgaven anders dan de levensmiddelen,
>medicijnen, water etc. verhogen met zo'n 20%.

        Zou ik niet willen: het verdient so-wie-so aanbeveling nader te bekijken
welke artikelen onder het laagste of nul-tarief van de BTW moeten vallen en
voor welke ("luxe" en millieu-belastende) artikelen de BTW fors omhoog moet.

>Laat dit bij het genoemde
>basisinkomen gaan om 500 van de 1500 gulden dan betekend het dat er als
>gevolg van het basisinkomen wel een gat ontstaat van 100 gulden per maand
>aan koopkrachtverlies. Ik denk niet dat je dit kunt verkopen aan diegenen
>die niet meer kunnen werken en dus van het basisinkomen afhankelijk zijn.

        Eens, dus BTW op minimale levensbehoeften niet omhoog en eventueel verlagen.

        Niet per definitie negatieve gevolgen!

Hartelijke groet,

Arie