Euthanasie en zorgvuldig lezen

Jorn Jongma post at JORN.DEMON.NL
Mon Aug 16 17:15:11 CEST 1999

Beste Henk,

Ik ben het helemaal met je eens dat bijzonder emotionele verwijzingen van
Karolijne naar haar handicap haar reactie ernstig naar beneden haalden.
Ikzelf voelde mij ook niet uitgemaakt voor minderwaardig door Marc, hiervoor
lag de ironie er in zijn laatste zin te dik bovenop.

Om dus meteen alle vertegenwoordigers van gehandicapten door deze reactie
buiten de discussie te plaatsen lijkt mij ernstig overdreven. Te meer omdat
het uiteindelijke doel volgens mij hetzelfde is, namelijk de zekerheid dat
je als individu zelf de keus mag maken of je verder wilt leven.

Dat je de keus om euthanasie toe te passen pas mag maken als er echt geen
uitweg meer is en je leven eigenlijk geen waarde meer heeft is een van de
laatste overblijfselen van ons christelijke verleden.
Het daarvoor ontworpen systeem is inderdaad weinig liberaal, maar blijkbaar
zijn we bang dat er mensen zijn die ander een te makkelijke uitweg uit hun
pijn en lijden zoeken. Is zelfmoord ook al niet strafbaar?

Waar veel gehandicapten nog wel bang voor zijn is de regeling die nog komt
voor euthanasie op wilsonbekwamen. Misschien heb je ook nog een idee om
ervoor te zorgen dat er niet tegen hun zin tot euthanasie overgegaan wordt.

Tenslotte ben ik blij dat je zo goed om lijkt te gaan met de duidelijke
minderheidspositie waar je je in bevindt en ben ik benieuwd wat voor
creatieve kunstjes je vrouw uit kan halen met braille.

Groeten,
Jorn Jongma