Vervolg...

Ariean van de Groep jvdgroep at WORLDONLINE.NL
Mon Aug 16 15:17:18 CEST 1999

[ In het kader van mijn vorige bericht wil ik u het volgende niet onthouden.
Het artikeltje verscheen op 7 oktober 1998 op de voorpagina van het
Reformatorisch Dagblad ]

Justitie verzamelt
DNA-sporen
van criminelen

RIJSWIJK – Het gerechtelijk laboratorium is in het arrondissement Breda
bezig met een proefproject waarbij erfelijk materiaal wordt verzameld en
opgeslagen dat door anonieme inbrekers en roofovervallers op de plaats van
misdaad is achtergelaten.

Op die manier kan snel duidelijk worden of een gepakte inbreker of
roofovervaller schuldig is aan misdrijven die tot dan onopgehelderd waren
gebleven.

Verdachten kunnen volgens de wetgeving worden verplicht mee te werken aan
een DNA-onderzoek als hun een misdrijf wordt aangewreven waarop een
gevangenisstraf van acht jaar of meer staat. Dat is bijvoorbeeld het geval
als het gaat om een inbraak „in vereniging tijdens de nachtelijke uren”,
waarvoor negen jaar cel kan worden opgelegd. DNA-onderzoek kan ook worden
verplicht bij zeden- en geweldsdelicten, waarop zes jaar staat.

Volgens een woordvoerder van het openbaar ministerie mag achtergelaten
DNA-materiaal van een anonieme verdachte worden verzameld en opgeslagen.
„Vergelijk het maar met vingerafdrukken”, zei hij. Een druppeltje bloed of
een spetter speeksel is al voldoende om een genetische 'vingerafdruk' te
maken.